För att förstå kraften i den Islamiska Statens (IS) offensiv måste man förstå den vision som driver dem. Motorn är längtan efter ett gott och harmoniskt samhälle baserat på islam — en rik civilisation av det slag islam många gånger byggt, från 700-talets abbasider och framåt. Men hatet förvandlar drömmen till en mardröm.
Det är år av återhållen vrede och upplevd förödmjukelse som nu exploderar i våld och bestialiskt mördande. Omvärlden måste ingripa när denna våg av svart terror sveper fram.
IS är vidare en produkt av globaliseringen och de kulturmöten som följt med den. Det kulturella trycket från väst har uppfattats hota identiteten. Reaktionen är svartmålning av väst och en vilja att rensa sina samhällen från all västlig påverkan. Detta är inte så annorlunda från reaktioner vi kunnat se på närmare håll. Utan några jämförelser i övrigt kan man konstatera att det hos de främlingsfientliga rörelser som växer sig allt starkare i Europa finns liknande psykologiska mönster.
Till skillnad från IS reagerar dessa inte mot en global västerländsk politisk, ekonomisk och kulturell hegemoni, utan på närvaron av resurssvaga etniska minoriteter inom deras länders gränser. Vi ska, förkunnar de, stänga gränserna och inleda massavvisningar för att och skydda vårt lands kulturella identitet. Homogenitet är målet även här.
När muslimska arméer erövrade Spanien på 700-talet hälsades de som befriare av den judiska minoritet som dittills lidit svårt under områdets kristna härskare. Under den nya toleranta regimen följde århundraden av kreativ samexistens, där respektive religion fördjupade sin identitet i dialog med den andre.
Mångkultur är varken enkelt eller okomplicerat. Men när det fungerat har det skapat några av historiens mest dynamiska samhällen. Vi måste minnas dessa platser när fundamentalister och främlingsfientliga säger att vi inte kan leva tillsammans.¶
LÄGG TILL NY KOMMENTAR