Evangelisk och progressiv. Kan man ha den ena utan att mista den andra? Foto: Mikael M Johansson och Marcus Gustafsson
LEDARE, Nu har ett nådens år börjat. Det borde vara fyllt av rättfärdighet och rättvisa. Just nu verkar detta på många sätt avlägset. För en framväxande kyrka kan utmaningen besvaras med att vara evangelisk progressiv.
En evangelisk progressiv kyrka relaterar till både rättfärdighet och rättvisa. Rättfärdighet vägleds av Bibeln utifrån en personlig relation med Jesus och nåden av hans offer på korset samt hoppet från hans uppståndelse. Rättvisa motsätter sig all form av förtryck. En del verkar tro att man måste välja det ena eller andra, men i ett av tidskriften Christianity Today senaste nummer framhåller man USA:s historiskt svarta kyrkor som föredöme för att stå för både rättfärdighet och rättvisa.
Rättfärdighetens teologi
Forskare har noterat att betydelsen av rättfärdighetens evangeliska teologi varierar mellan olika församlingar. I församlingars faktiska arbete med rättvisefrågor finns det, vad jag vet, däremot inte någon forskning som visar på olika ambitionsnivåer på grund av församlingarnas teologi. Detta är egentligen självklart. Frälsningsarmén, LP-stiftelsen och Räddningsmissionen arbetar med diakoni som helt eller delvis bärs fram av församlingar med evangelisk teologi. Eftersom församlingar som betonar evangelisk teologi står emot sekulariseringen bättre än andra församlingar är detta lovande för framtidens diakoni.
En vanlig betydelse av sekularisering är att religion betyder allt mindre för allt fler människor inom allt fler områden i samhället. Att församlingar med evangelisk teologi oftare än andra står emot sekulariseringen är ett så etablerat forskningsresultat att det numera är svårt att publicera studier med en så självklar slutsats. Det är ungefär lika svårt att publicera forskning som avslöjar att jorden inte är platt.
Varför står den emot sekularisering
Mer intressant är varför evangelisk teologi står emot sekularisering. Forskning som bland annat genomförts i Sverige har framför allt nämnt tre anledningar. Generationsväxlingen innebär att de som växt upp i församlingar med evangelisk teologi som vuxna relativt ofta är församlingsaktiva. När människor flyttar söker de sig oftast till församlingar med evangelisk teologi. Församlingar med evangelisk teologi lockar oftare till sig människor utan tidigare församlingskoppling. Deras gudstjänster upplevs som inspirerande och människorna där uppfattas vara engagerade för kyrka och tro.
Några studier som bland annat undersökt Kanadas motsvarighet till Equmeniakyrkan – Uniting Church of Canada – visade också att dess församlingar som betonade evangelisk teologi stod emot sekulariseringen bäst. Men de var vad som här kallats för evangeliskt progressiva.
Risk att tappa bibeln
Evangeliskt progressiva brukar se upp för två diken som rör bibelsyn. I ena diket vägleds man inte av bibelordet medan i det andra diket har man egentligen slutat att arbeta med Bibeln och söker enbart bekräftelse på det man en gång har hört. Arbetet med Bibeln är därmed avslutat och risken är att bibelordet inte är levande för ens tro. Då kan församlingar som dröjt kvar i tidigare allmänt rådande uppfattningar om skillnader mellan heterosexuell och samkönad kärlek kränka människor. Eller så kanske man inte relaterar klimatkrisen till bibelordet och att Jesus frälsning gäller denna världen.
För att vara evangelisk progressiv är det inte möjligt att avsluta arbetet med att förstå bibelordet. I stället är vägledningen från Bibeln ett ständigt arbete som sker i bön och under Andens ledning tillsammans med andra kristna. Så kan ett nådens år öppnas och utmana till rättfärdighet och rättvisa för fler.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR