Vem äger Equmeniakyrkans identitet? Går det att vara öppen för alla och samtidigt ha tydliga konturer?
Vem äger Equmeniakyrkans identitet? I mitt arbete som lärare undervisar jag bland annat i religion och mina deltagare har som en av sina hemuppgifter att skriva om Equmeniakyrkan. Jag anar en viss frustration när jag läser de inlämnade hemuppgifterna. Man verkar inte ha hittat någon tydlig presentation på hemsidorna som lyfter fram Equmeniakyrkans identitet. Man saknar också information om det som särskiljer Equmeniakyrkan från andra samfund. Fokus blir i stället på Equmeniakyrkans verksamhet. I grunden verkar deltagarna sakna något att ta spjärn emot när de möter presentationen av Equmeniakyrkan. Vi uppfattas som moderna och välanpassade men saknar tydliga konturer.
Min erfarenhet är att många församlingar i Equmeniakyrkan vill vara öppna för alla människor, vilket gärna upprepas i både församlingsblad och gudstjänster, men denna öppenhet kan också uppfattas som en otydlig gränslöshet. Det finns inget som avgränsar eller tydliggör tron.
En god vän till mig har liknat Equmeniakyrkan vid ett äktenskap för tre, där tre självständiga vuxna människor ska lära sig att samsas. Vår kyrka har ju inte vuxit fram ur en tydlig ideologi utan är en kompromiss. Det kan upplevas som en svaghet, men kan också bli en styrka om det gemensamma formuleras och tydliggörs.
Tusentals skolelever söker varje år information om Equmeniakyrkan och vi behöver ta deras uppdrag och nyfikenhet på allvar. Vi får inte underskatta värdet av att tydlig och enkel information om vår kyrka presenteras i många klassrum varje år och att detta samtidigt hjälper Equmeniakyrkan att bli mer tydlig i sin teologiska identitet.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR