Att vara tedrickare har nästan alltid inneburit att leva i en minoritet, i alla fall i kyrkans värld. För 25 år sedan var man besvärlig om man inte nöjde sig med vanligt kaffe och fick ibland gulnade tepåsar vars bäst-före-datum redan hade passerat. Numera finns det ett enormt utbud av tesorter; vitt, grönt, rött eller svart. Tedrickarna är inte längre satta på undantag, men däremot verkar Fairtrade vara det. Den senaste statistiken visar att var tionde kaffekopp i Sverige 2016 var fairtradeproducerad, men motsvarande för teförsäljningen var endast 6%. Kyrkfikat jag besökt i flera olika kyrkor bjuder inte sällan på de stora temärkena Tetley och Lipton istället för att prioritera rättvisemärkta produkter.
2016 var försäljningen av Fairtrade i Sverige totalt 3,6 miljarder kronor. Om även kyrkfikats tesorter skulle vara rättvisemärkta, kunde försäljningen öka ännu mera. Vi får inte underskatta att vårt val i butikens tehyllor får stora konsekvenser för fattiga människors livssituation.
Göran Gustafson
LÄGG TILL NY KOMMENTAR