Kyrkvännerna från Alingsås fick en snilleblixt – att ta fasta på den populära padeltrenden.
Nu har de lanserat racketmärket NovaSweden, vars koncept är att minst fem procent av vinsten ska gå till Erikshjälpen.
Håkan Dahlgren och Jojjo Ulmå är sedan länge goda vänner och medlemmar i Equmeniakyrkan Alingsås.
När Håkan blev arbetsbefriad från sitt jobb under pandemin kom därför en tanke att göra något tillsammans.
– Jag hade pratat med en arbetskamrat om att padel var en sport på stark frammarsch och när jag pratade lite om det med Jojjo växte tanken att ta designa och ta fram en egen racket, säger han.
Efter ett drygt halvår är nu första lasset med racketar ute till försäljning.
– Vi har valt att börja med två varianter, en lite dyrare och en lite billigare, fortsätter Håkan Dahlgren och fingrar på modellerna som kallas Nash och Fenix.
– Vi har stjärntema på produkterna för vi tror på att alla kan vara stjärnor oavsett hur bra man är.
Och även om de påpekar att specifikationerna på deras racket står sig väl jämfört med välkända märkens modeller i samma prisklass, är det unika med projektet att fem procent av vinsten kommer att öronmärkas till Erikshjälpen.
– Jag har tidigare gjort en liknande grej med Kompisbolaget (en barnshow som Jojjo driver tillsammans med sin fru Linda), jag gillar konceptet. Men när jag såg vad chefen (i den organisation de stöttade) tjänade i en genomgång av Aftonbladet tänkte jag nej, vi måste kolla upp en organisation där så mycket av pengarna som möjligt går ut till behövande, konstaterar han.
Valet för NovaSweden föll därför på Erikshjälpen.
– De har ett bra arbete, en rimlig personalkostnad och arbetar dessutom på kristen grund. Det kändes väldigt rätt att ha de i åtanke då, menar Ulmå.
Hur produceras racketarna?
– De görs i Kina. Jag har sedan tidigare kontakter med personer som i sin tur haft kontakt med bra producenter i Kina. Men designen och önskemål om material och så vidare har vi tagit fram.
Även om företaget börjar på en relativt sett liten skala med ett par hundra racketar är målet att Nova ska kunna växa till ett långsiktigt projekt med större sortiment.
Konceptet med att skänka vinsten kommer de att hålla fast vid.
– Det är vår unika säljpunkt!
LÄGG TILL NY KOMMENTAR