Erikshjälpen öppnar nu butiker i storstädernas centrum.
Det är ett tecken på att second hand blivit allt trendigare.
Men det är inte säkert att utvecklingen leder till minskad konsumtion.
Länge förknippades second hand med att behöva rota bland gamla kläder i en ganska tråkig butik långt bort från de hippa modebutikerna i centrum. Men sedan några år tillbaka är det second hand som är hippt. Ett tecken på det är att Erikshjälpen nu öppnar en konceptbutik centralt i Göteborg, samtidigt som man också etablerar nya butiker i Oslo och Stockholm.
— Det är ett otroligt sug efter oss. Kunder, städer och fastighetsägare vill att vi etablerar oss, säger Anette Alm Gustafsson, som är verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.
Butiken i Göteborg ingår i ett nytt koncept som är anpassat för den urbana storstadsmänniskan. Där ska det inte bara säljas second hand-varor utan också arrangeras event och föreläsningar.
— Vi märker att många i storstadsområdena handlar via vår e-handel, men sett till butiker är storstadsområdena lite vita fläckar för oss. Detta koncept är anpassat till den nya tidens kund.
Enligt Anette Alm Gustafsson är det väldigt många som vill handla av Erikshjälpen, vilket märks speciellt mycket nu när restriktionerna hävs. Men den stora efterfrågan leder inte till brist på kläder.
— Det är inte ett problem för oss. Människor har ett hjärta och skänker gärna till ideella second hand-butiker.
Hanna Wittrock är lektor i textilt management vid Högskolan i Högskolan i Borås och forskar om konsumtion av second hand-produkter via sociala medier. Hon bekräftar att second hand är en stark trend just nu. En anledning till det är att det idag anses viktigt med en personlig och kreativ klädstil, och inte nödvändigtvis att ha de dyraste, mest exklusiva nya kläderna.
— När fler är benägna att köpa lyxprodukter så sjunker statusen att konsumera mode. Då kan andra saker markera status, som kunskapen att veta vilka second hand-plagg man ska köpa. Du visar att du kan hitta något unikt, säger hon.
Second hand-trenden behöver alltså inte betyda att modet blir mindre elitistiskt. Att ha koll är fortfarande lika viktigt.
— Det är inte så att modet är mindre exkluderande, säger hon.
Den andra orsaken bakom utveckligen är att hållbarhet är viktig för många konsumenter. Hanna Wittrock flaggar dock för att second hand inte automatiskt leder till minskad konsumtion. Hon har studerat Facebookgrupper som är inriktade på försäljning av begagnade varor från specifika varumärken. Hennes forskning visar att den som börjar med att handla begagnat också kan lockas att köpa nytt.
— Konsumtion av second hand står i ett komplicerat förhållande till inköp av nya produkter. Att handla second hand kan sänka tröskeln för inköp av nya saker i butik, säger hon.
Även om trenden att handla begagnat är stark så krävs det också medvetna second hand-butiker för att nå nya kundgrupper. De som är vana vid att handla i modebutiker vill få en liknande upplevelse även i dessa butiker.
— Personalen måste ha kunskap om hur de ska presentera produkterna, hur man färgkoordinerar och placerar dem. Prissättningen måste också visa att de har kunskap om hur mycket varorna är värda.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR