De flesta av John Pipers citat i denna artikel är på engelska men finns fritt översatta av skribenten som fotnoter för den som vill läsa dem på svenska.
Den 79-årige amerikanske författaren John Piper, fram till 2013 pastor i Bethlehem Baptist Church i Minneapolis, besöker Sverige i sommar. Biljetterna till den kommande Göteborgskonferensen med honom som huvudtalare sålde slut på ett dygn, berättade Dagen nyligen och tog i en intervju med arrangören (Förlaget Rotad tillsammans med ideella föreningen The Gospel Coalition Norden) upp att den konservativa Piper är kontroversiell.
»Samtidigt som många ser upp till John Piper är han också ifrågasatt – bland annat på grund av att han inte anser att kvinnor ska predika och ha ledande positioner i församlingar. Joel Magnusson säger sig ha förståelse för att det kommer frågor om detta inför Sverigebesöket, men han betonar att konferensen handlar om helt andra saker och han säger att det vore olyckligt om frågan om kvinnans roll i församlingen hamnar i fokus.«
Jag skulle i denna text vilja bredda perspektivet och titta lite noggrannare på vad John Piper egentligen står för. Hans teologi uttrycks tydligt på hemsidan Desiring God med sina tusentals artiklar. Pipers Sverigebesök gör det nödvändigt att uppmärksamma vilka åsikter han har, i synnerhet som vi ser en nykonservativ trend i vårt land som bland annat blev tydlig i Ungdomsbarometerns rapport som visar att unga värderar traditionella könsroller. Denna utveckling kan förstärka intresset för Pipers konservativa teologi, och därför menar jag att det är viktigt att vara medveten om vad han förespråkar. Det är bra att Dagen lyfter Pipers motstånd mot kvinnliga pastorer och predikanter, men sanningen är att hans kontroversiella teologi går mycket längre än så. Låt mig ge dig som läsare några smakprov.
Pipers bristande förståelse

Tyvärr blir det ingen mjukstart, jag lyfter det värsta exemplet direkt och vill därför varna för triggande åsikter gällande våld i nära relationer. I en video från 2009 svarar John Piper på frågan: »What should a wife’s submission to her husband look like if he’s an abuser?« 1. Hans första reaktion är att skrocka åt frågan, följt av: »part of that answer’s clearly going to depend on what kind of abuse we’re dealing with here, how serious this is. Is her life in danger? Or is this verbal unkindness?« 2 Om maken befaller henne att göra något som går emot Guds ord så upplever hon, uttrycker Piper, en kris: »ska jag underordna mig Gud eller min make?«. I en sådan situation menar Piper att det självklara valet är Gud.
Han väljer sedan att ta ett annat hypotetiskt exempel: Att maken uppmanar henne att delta i »kränkande handlingar«, såsom gruppsex eller något annat som uppenbart vore synd. I det läget bör hon välja att säga emot för att följa Guds ord, men sättet hon bör göra det på kallar Piper för en annan form av underordning genom följande uttryckssätt: »Honey, I want so much to follow you as my leader. God calls me to do that, and I would love to do that. It would be sweet to me if I could enjoy your leadership. But if you ask me to do this, require this of me, then I can’t go there.« 3Det här säger mycket om hur en biblisk kvinnoroll ser ut enligt Piper.
Ovanstående menar John Piper är en sorts situation. Han fortsätter gällande en annan typ av situation, ta in varje ord: »If it’s not requiring her to sin but simply hurting her, then I think she endures verbal abuse for a season, and she endures perhaps being smacked one night, and then she seeks help from the church.« 4 Det här citatet talar för sig självt. Jag skäms å Pipers vägnar för hur obefintlig hans förståelse för våld i nära relationer är, trots att han har arbetat med människor i ett fyrtiotal år. Efter att kvinnan har uthärdat »verbal abuse« 5 en tid, följt av ett första slag, är risken stor att hon brutits ner till den grad att hon inte skulle komma på tanken att söka stöd hos sina pastorer. Särskilt inte med tanke på det förhållningssätt till maken som pastorerna har predikat.
En invändning som ofta förs fram är att John Piper kan ha ändrat åsikt sedan 2009. Jag uppfattar dock att han står fast vid sin syn. Om man söker på ordet »abuse« inne på Pipers sida DesiringGod.com så är en vidareutveckling av videon det första som kommer upp. Han svarar i denna artikel från 2012 på kritiken att han inte nämnt att kvinnan kan ta hjälp av rättsväsendet. Piper tar inte avstånd från något i videon, han bara tillägger att »recourse to civil authorities may be the right thing for an abused wife to do« 6. Notera ordet »may«7.
Vidare säger John Piper: »A wife’s submission to the authority of civil law, for Christ’s sake, may, therefore, overrule her submission to a husband’s demand that she endure his injuries. This legitimate recourse to civil protection may be done in a spirit that does not contradict the spirit of love and submission to her husband, for a wife may take this recourse with a heavy and humble heart that longs for her husband’s repentance and the restoration of his nurturing leadership.« 8
Ordet »may« upprepas tre gånger. Om John Piper inte står fast vid detta idag, vore det förstås logiskt om den tagits bort från hans välbesökta hemsida. I en annan text, från 2022 denna gång, frågar en kvinna om råd. Hennes make är inte våldsam, men »harsh«9 mot henne. Piper uppmanar kvinnan att besvara detta med mildhet, eftersom det enligt honom kan förändra maken. Piper påpekar att elakheten delvis kan bero på mannens personlighet vilket är svårt att göra något åt. Han tipsar kvinnan om att uppmuntra maken och fråga honom om det är något hon gör som irriterar honom, som hon kan förändra. Slutligen skriver Piper att »om maken är öppen för det« kan kvinnan berätta för maken hur hans skarphet får henne att känna.
Pipers manliga fokus

En annan känslig fråga som Piper svarar på i en artikel från 2018 kommer från en kille som är livrädd för att hans flickvän är gravid eftersom de misslyckats med sitt uppsatta mål att vänta med sex till äktenskapet. John Piper väljer att starkt betona det faktum att frågeställaren är en man, vilket innebär att han är ansvarig för ledarskapet i relationen. Piper uppmanar killen att »man up«10, ringa flickvännens pappa och be honom om förlåtelse för att han misslyckats med att »beskydda hans dotter«. Artikeln handlar mestadels om hur mannen förhåller sig till och omvänder sig inför flickvännens föräldrar, sina egna föräldrar, kyrkan och andra med åsikter om situationen. Hur han ska stötta sin gravida flickvän nämns med några få meningar mot slutet. Som en vän till mig påpekade: Det är inget mindre än en form av kristen hederskultur som Piper förespråkar.
Denna variant av hederskultur visar sig även genom att anständighet gällande kvinnors klädsel är ett återkommande tema för John Piper. I ett inlägg från 2016 är frågan om Piper kan ge råd till pastorer som vill ta itu med att tjejer vid poolen väljer att gå klädda i bikini. Svaret är en lång utläggning om hur dessa tjejers samt föräldrarnas attityd ska förändras.
För att tydliggöra John Pipers syn på könsroller vill jag lyfta ett sista exempel. 2020 frågar en gift kvinna Piper om balansen mellan att underordna sig sin make och att göra sin röst hörd när hon inte håller med honom. Hennes man hade tidigare planerat att köpa en ny bil, vilket hon starkt känt vore oklokt och därför nämnt till honom. Eftersom han var så bestämd så följde hon dock hans åsikt, vilket de i efterhand är överens om att var ett dumt beslut. Kvinnan undrar nu om hon gjorde fel som inte tog upp sina tvivel mer än en gång. Piper kommenterar att den frågan kräver ett uttömmande svar, samtidigt som han menar att han inte kan avgöra om hon borde ha sagt mer eller inte. Han poängterar att män behöver visa ödmjukhet i sitt ledarskap, medan kvinnor behöver visa ödmjukhet i sitt underordnande. När han går in mer specifikt på kvinnans fråga fastslår han att »det är inte alltid fel för en hustru att dela sin vishet med sin make inför ett beslut han ska fatta, och det är inte alltid rätt«. Vidare konstaterar han att det i detta fall finns alldeles för många faktorer han inte vet om för att säga om hustruns agerande var helt rätt, eller om hon borde gjort mer.
Pipers teologi får följder

Nog med exempel. Den teologi som framträder anser jag vara djupt problematisk, inte minst för de påverkansbara ungdomar som kan komma in på de här spåren. Själv tillbringade jag kring 16-årsåldern mycket tid på Pipers hemsida och påverkades av denna teologi på flera sätt. Texterna där riktades oftast inte till tonårstjejer, men på sidor med samma teologi specificerades vad det innebar för oss och hur vi exempelvis skulle avgöra om ett klädesplagg var oanständigt. Tjejer ställde på dessa sidor frågor kring om de överhuvudtaget kunde prata på ungdomsgruppens bibelstudie.
Denna teologi, som Piper representerar, fick mig att känna mig ansvarig för att män sexualiserade min kropp. Under många år var det därför främst lösa tröjor som gick upp till nyckelbenen och långa koftor som gällde. Jag blev även osäker på hur jag kunde använda den ledarskapsgåva som jag tydligt kände att jag hade. Min tendens att säga vad jag tyckte och prata mycket på hemgruppen, såväl som att ha en initiativtagande roll i mitt kompisgäng, började jag uppfatta som negativa och okvinnliga egenskaper. Jag kände mig uppgiven eftersom min »naturliga« personlighet var så högljudd och ledarlik, och upplevde att jag verkligen behövde formas av helig Ande för att kunna bli mild och underordnad. Vidare tänkte jag även att jag behövde hitta en framtida make som ville leda mig och vara mitt överhuvud. Idag vill jag inte tänka på hur det kunde ha slutat om jag hade träffat en kille med manipulativa eller våldsamma tendenser. Var femte tjej i åldern 16-19 har utsatts för våld i nära relation (BRÅ 2024), och en teologi som rättfärdigar detta är livsfarlig.
I tidningen Dagens artikel betonas att John Pipers undervisning på konferensen i Sverige inte kommer att handla om könsroller. Likväl menar jag att det är viktigt för Sveriges kristna att förstå hur helheten av hans teologi ser ut. Ett reflekterande förhållningssätt är nödvändigt, inte minst för tonåringar som ibland tenderar att se saker svartvitt. Jag ska inte gå in i en teologisk diskussion här, men vill avsluta med en tanke för reflektion som kan nyansera samtalet ifall John Pipers teologi kommer på tal i något sammanhang. I ett av bibelställena där Paulus skriver att kvinnor ska underordna sig sina män, skriver han också att slavar i allt ska lyda sina herrar (Kol 3). Paulus argumenterar alltså inte emot slaveri, ändå drevs William Wilberforce av sin kristna tro när han 1700 år senare kämpade för att avskaffa slaveriet, något som för oss idag är självklart. På ett liknande sätt drivs många kvinnorättskämpar av sin kristna tro i sitt engagemang.
John Piper har stått fast vid sin teologi i tiotals år, honom är det inte lönt att diskutera med. Men låt oss andra sträva efter att reflektera kring vad Bibeln egentligen säger om kvinnor. Vi har trots allt en Herre som gång på gång lyfte upp kvinnor som andra män förminskade, och som valde ut kvinnor till att bli de allra första personerna som fick berätta om Hans uppståndelse.
Fotnoter
- “Hur borde en hustrus underordning gentemot sin make se ut om han utövar kränkningar/våld?” ↩︎
- “En del av det svaret kommer uppenbarligen bero på vilken typ av kränkningar/våld vi talar om här, hur allvarligt det är. Är hennes liv i fara? Eller är det elaka ord?” ↩︎
- “Älskling, jag vill så gärna följa dig som min ledare. Gud kallar mig att göra det, och jag skulle älska att få göra det. Det vore ljuvligt för mig om jag fick glädja mig över ditt ledarskap. Men om du ber mig att göra det här, begär det av mig, då kan jag inte göra det.” ↩︎
- “Om det inte kräver att hon syndar utan endast skadar henne, då tycker jag att hon bör uthärda verbala kränkningar i en period, och sedan uthärda att kanske få stryk en kväll, och sedan söker hon hjälp från kyrkan.” ↩︎
- Verbala kränkningar ↩︎
- “Att ta sin tillflykt till rättsväsendet skulle kunna vara det rätta för en misshandlad hustru att göra.” ↩︎
- ”Skulle kunna” ↩︎
- “En hustrus underordning av den civilrättsliga lagens auktoritet, för Kristi skull, skulle därmed kunna få företräde över hennes underordning till en makes krav att hon uthärdar hans våld. Den här legitima tillflykten till civilrättsligt beskydd skulle kunna göras i en anda som inte går emot andan av kärlek och underordning till sin make, för en hustru skulle kunna ta denna tillflykt med ett tungt och ödmjukt hjärta som längtar efter hennes makes omvändelse och återupprättandet av hans kärleksfulla ledarskap.” ↩︎
- Hård, skarp, elak ↩︎
- Vara en man ↩︎