Sunes Fahlgrens adventsinlägg i Sändaren 28 november byggs upp av en spännande form. Jesus som kliver rätt in i en av världens mest komplicerade politiska, religiösa och ekonomiska zon. Fridsfursten, vår Frälsare kliver in i en mänsklig tragedi, där friden saknas för många.
Fahlgren bygger upp texten med sakliga konstateranden av upplevelser, med uppgifter som ibland ifrågasättas och blandar dessa med kristen teologi. Sammanställningen blir då spännande och lärorik. Ger den en saklig bild av människors och naturens utsatthet som Fahlgren vill skildra. Knappast. Men å andra sidan är det svårt att skapa en sådan. Det finns så många känslor och olika analyser att det är svåra att överblicka.
FN anser att Israel ockuperat det som kallas Västbanken inklusive Gaza. Vi vet också att Israel lämnat Gaza till att förvaltas av den palestinska myndigheten. Den militära ockupationen av Gaza har avslutats. Den kom som en följd av angreppet mot Israel men är avslutad. En del Israeler upplever att man lämnade Gaza för att direkt få ett betydande antal raketer mot oskyldiga barn och familjer. Om jag som lärjunge till Jesus i den tanke som Fahlgren skapat, skulle stå med min Mästare hade jag med stor sannolikhet känt enorm sorg men också vrede inför vad som finns att skåda. Varför skall människor, vuxna, barn och natur behöva utsättas för det som är uppenbart: ondskans frukter.
Jag kan gissa att Jesus själv känt stark vrede men också sorg. Kanske hade han citerat Amos; “Men låt rätten välla fram som vatten och rättfärdigheten som en outsinlig ström!”
Uppenbart är att människorna i området inte har en tillvaro grundat på skaparens ord eller tankar. Uppenbart är att det som är drabbar de mest utsatta allra mest. Men bilden jag kan upptäcka kan kompletteras med ett lite vidare perspektiv utan att på något sätt gå ifrån allvaret i Fahlgrens bild. Jag vill lyfta fram några andra bilder:
Om förmögenheten fördelning, pengar, makt och utsatthet.
När samhällets resurser fördelas utanför rätt och rättvisa kan det ibland få förödande effekter. Några blir allt fattigare, andra allt mer rika. Detta underlag har jag kunnat finna som enligt min bedömning måste beaktas när man tar till sig de fattiga och utsattas situation i Gaza:
- Mahmoud Abbas, president som nu blivit diktator har en förmögenhet är ca 1 miljard dollar.
- Hamasledaren Khaled Mashals förmögenhet är 2,6 miljarder dollar
- Hamasledaren Mousa Abu Marzook besitter 3 miljarder dollar
- Fatah ledaren Arafat var vid sin död världen 6:e rikaste ledare med en förmögenhet på 3 miljarder dollar
- Abbas har en månadslön på 1 miljon dollar (8,4 mkr) jämfört med Obama vars lön var 400 000 dollar/år. Abbas årslön blir 12 miljoner dollar mot Obamas 0,4 milj/dollar.
- Om Abbas nöjde sig med lika lön som Obama hade han frigjort nästan 98 miljoner SEK av sin egen lönesumma. Omräknat i genomsnittlig årsarbetarlön skulle Abbas lön ha försörjt 3100 anställda. Skillnaden skulle också ha täckt ersättning för terrorister och aktivister som dödat judar (kallas ofta martyrer) motsvarande ca 320 stycken.
- Abbas månadslön ligger på en nivå ca 50 gånger den vår statsminister Stefan Löven har.
- Cirka 50 % av allt internationellt bistånd till Palestina Gaza försvinner i korruption.
- Sedan 2006 har det tillkommit 1700 nya dollar miljonärer i fattigdomens Gaza. Fördelningspolitik? Eller?
- Abbas som var demokratiskt vald har fått sin funktion omvandlad så han kan numera helt enkelt ses som diktator
- Efter Osloavtalet för fred har det internationella samfundet skänkt 31 miljarder US dollar till Palestinska myndigheten till stöd för utveckling fred och rättvisa. Omräknat i dagens penningvärde motsvarar insatsen 15 gånger insatsen i Marshallhjälpen för Europa efter andra världskriget
Hur kommer det sig då att reningsverket i Gaza inte har ström? Har Abbas regim inga pengar? Väl bekant är att Abbas ville pressa Hamas varför betalningarna till leverantören/köpet från det israeliska energibolaget minskades. Vem drabbades? De utsatta, de som fiskar, de som lever nära vattnet, de fattiga. Hur kommunicerades PM beslut? Som ett försök av Israel att pressa Gazaborna,
Hur kommer det sig att vattenleveranserna inte räcker till de enskilda? Beror det på ekonomiska begränsningar? Eller beror det på Israel? Varför ville inte PM ha stöd i utbyggnaden och drift av avsaltning? Varför hanteras inte det omfattande vattenläckaget i ledningarna? 50 % rinner bort. Beror det på pengabrist?
Varför kommer det inte in varor till landet? Eller kommer det in? Får Gazabor ingen kvalificerad sjukvård i t.ex. Israel? Ja, varför redovisas inte de dagliga transporterna mellan länderna med varor och volymer?
Antalet raketer som skjuta in från Gaza med dålig precision är stundtals högt De riktas mot enskilda familjer och barn. Vare raket möter en vedergällning än kraftigare. Anfallaren dennes familj och anhöriga drabbas mycket kraftfullt av död och smärta. Varför mäter vi inte icke-anfall och icke- vedergällning istället?
Kontexten
• Israel omges av länder som i olika skeden önskat och försökt att förgöra Israel. Från Palestinsk sida och från Hamas har uttryckts att landet Israel skall utraderas från kartan. ”BRÖDRAFOLKENS VÄL” var värdeord för Kung Gustav. Vi har Finnkamp och skidkamp med våra goda grannar. Gaza och Israel har dödlig raketkamp. ”Brödra och systersfolkets väl” vore ett utmärkt nytt politiskt korrekt kungsord.
• En del skolbarn i Gaza får lära sig egendomligheter om judiskt troende och människor som bor i Israel. De undervisas i en pedagogisk kontext som liknar nazismens rasbiologiska pedagogik. Det är inte alls bra och påverkar inte förutsättningar för dialog.
• Gaza har under flera år styrts av Hamas som är en terrororganisation. Det kan knappast anses som anmärkningsvärt att ett öppet demokratiskt land förhåller sig till av terrorister politiskt styrda områden. Sverige byggde ett slags osynliga murar mot Danmark när flyktingströmmen av krigströtta utan vapen kom i i vår vardag, Men tiliten till Danmark var grunden i allt vi gjorde.
När Jesus och hans närmaste skall gå in i landet och ser vad som sker fylls hans ansikte med sorg och vrede. Det tror jag. Månne han tänker: Har jag inte undervisat om förvaltares roll. Om medmänniskors ansvar och skapelsen. Lukas skriver: ”Den som är trogen i smått är trogen också i stort, och den som är ohederlig i smått är ohederlig också i stort. Om ni inte har varit trogna i fråga om den ohederliga mammon, vem vill då anförtro er det som har verkligt värde? Och om ni inte har varit trogna i fråga om andras egendom, vem vill då ge er det som skall tillhöra er?
Ingen tjänare kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.”
Vad menar Du undrade då och då hans lärjungar? Ja svarade Jesus; de ord jag talat gäller. Landet förstörs och människor lider men förvaltningen och förtroendet för dem som har ämbetet påverkas av otroheten mot sanning och rättvisa. Och sen säger Jesus: ”Kära barn vår kärlek får inte bara bestå i ord vi för på tungan. Är den sann måste den ta sig uttryck i våra gärningar.”
Men varför omvandlas inte orden om fred till handling? Varför försvinner länders stöd till utsatta. Varför blir vissa omättligt rika och varför förhindrar de omåttligt rika att de omåttligt fattiga får del av den rikedom av grundläggande livsvillkor som världen vill ge.
Knappast någon svarar men alla lyssnade. Men vad kan man göra för att bygga upp landet? Det är ju inte alls stort så hjälpen borde kunna ge bra effekt. Eller? Man skapar knappast en miljard i förmögenhet på olivodling eller liknande verksamhet utifrån de förhållanden som finns för Gaza och Palestina.
Det smutsiga vattnets orenhet
Avloppsstanken och de stillastående reningsverk gör människor sjuka och försvårar livet för många inte minst fattiga. Gaza får el via PM som köper den från Israel. Efter konflikten inom Palestina mellan Hamas och Abbas vill PM inte betala för elen som Hamasområdet förbrukar. Det är en del i ett förhandlingsspel internt mellan Hamas och PM, Elproduktionen sker i Israel. PM myndigheten har minskar sin köpta volym el och det handlar nu om ett fåtal timmars leverans av el som kommer människor till del och som är grund för reningsverks drift. Konflikten handlar om bristande ansvar och etik då såväl Hamas som PM har medel att betala med.
Den som beslutat och har ansvar, resurser och befogenheter underlåter att ta sitt ansvar. Med en månadslön på 8 miljoner kronor kunde presidenten med enkelhet utan att ens märka det betala för den nödvändiga strömförsörjningen ur den egna fickan. Men han gör inte det, Lukas talar om den som är trogen i smått och i stort. Otroheten förstör människor barn, hav och nationer. Avsikten med det uteblivna ansvarstagandet är uppenbart. Den egna plånboken och orena glidtacklingar av dödliga art gentemot andra tänkbara aktörer.
Muren som skiljer
Jag tror att om Jesus kommit till Gaza hade han besökt ”muren” Eller som Israelerna kallar den ”skyddsbarriären”. Staket och mur som varvas beroende på terräng.
Jesus hade som jag tror inte sett på detta oberörd. Vad han sagt kan vi inte veta men ana. Människors ondska och hat måste vändas till förtroende och kärlek. Det var Jesus enträgna budskap. Samt därvid omvändelse och försoning,
När jag själv först stod vid muren och passagen mellan olika områden i palestinska och israeliska delar fylldes jag av vemod och sorg. Varför måste det se ut så här?
Det är mycket som är svårt att förstå av det vi ser. I mitt inre ser jag den hemska muren som inte binder samman människor och familjer, utan skiljer dem. Fysiska hinder som inte ger det fred, frid, gemenskap, dialog och vittnar om tillit?
Jag delgav en judisk kvinna mina upprörda känslor och fick ett svar jag aldrig glömmer. Innan muren byggdes så hade vi väldigt många dödade i vårt område. Det skedde i självmordsattentat, terror och genom mord och beskjutning, När ”skyddsmuren” byggts är vi nästa nere i noll döda per år. Förr dog såväl palestinier som Israeler. Nu räddas väldigt många liv. Palestinska och judiska.
Färre judiska barn mister sina fäder. Färre palestinska barn blir föräldralösa. Färre kvinnor blir änkor. Färre barn dödas.
Profetorden kommer till mig. Då gällde det som nu samma trakt, samma kamp om liv och död:
”Så säger Herren:
Rop hörs i Rama,
klagan och bitter gråt:
Rakel gråter över sina barn.
Hon låter inte trösta sig,
ty hennes barn finns inte mer.
Där vill vi inte vara. Hennes barn måste få leva. Dricka rent vatten. Bada i havet Äta ren fisk, Gå i skola utan att få kunskap om hur man slaktar en folkgrupp eller förintar en demokrati från kartan. Situationen i Gaza är inte enkel och inte acceptabel. Men mod och öppenhet krävs för att våga redovisa hur ledarna leder och därifrån utkräva ett faktiskt ansvar för dem som stjäl biståndsmedel för egen vinning på bekostnad från dem som nästan inget har. En analys över hur ondskan tillåter att elleveranser för livsviktiga funktioner stoppas med uppenbart mål att fördela skulden från de ansvariga till leverantör och dennes nationella tillhörighet. Pengar saknas inte alls. Det måste finnas andra skäl. En sådan öppenhet öppnar vägen för ömsesidig tillit.
Sune Fahlgrens förhoppning om att området Gaza kan förvandlas till något helt unikt är inte alls en ljusblå dröm. Omvändelse från slutenhet till öppenhet kan gå mycket snabbt. Från misstro till tro. Från vedergällning till återgäldning. Vägen är inte så lång. Jesus har koll på oss men har också gett vägriktning.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Mycket bra skrivit! Många på pekar de svåra förhållanden som råder i Gaza, men man reflekterar inte över varför det är så. Åratal av hat, attacker mot Israel har varit förödande för deras eget folk. Man kan heller inte förvänta sig något annat när det gäller Gaza, - där härskar en terroristorganisation som Israels utplåning i sina stadgar.
Lars Göran Berg och Holger Nilsson
Ni har skrivit era synpunker och kommentarer till min ledare inför Första advent, där jag lyfter fram den humanitära katastrof som pågår på Gazaremsan.
Jag har dröjt att svara på era inlägg, därför att det ni skriver visar att vi förstår Jesu budskap och liv så diametralt olika. Därför svarar jag nu genom att ställa frågor till er.
Holger, jag förstår inte hur du kan säga att gazaborna får skylla sig själva, och så citerar du israelisk propagande som i praktiken innebär att miljoner barn och unga som föds och växer upp inte har någon framtid därför att de råkade födas på Gazaremsan.
Varför kan du inte kritiskt granska Israels politik när den leder till lidande och död? Inte kan väl profetior uppfyllas utan de villkor som profeterna förkunnade: medmänsklighet och rättvisa.
Lars Göran, din kritik mot korruption och ekonomiska orättvisor kring de palestinska ledarna är inga nyheter, och framför allt inget skäl för Israel och andra länder att inte ge palestinier samma människovärde som man ger sig själv. Problemet med sionism är att den inte tar universellt människovårde och värdighet på allvar.
Eftersom jag inte tagit del av israelisk propaganda, undrar jag vad jag skulle citerat därifrån?
Sune! Tack för att Du öppnar dialog med frågor. Vi verkar överens om att korruption råder. Dessutom i ofantlig usträckning. Det är i sig djupt tragiskt då ledarnas förmögenheter är extrema. Allt tyder på att man systematisk stjäl biståndsmedel för egen snöd vinning. Detta går ut över de mest utsatta.Matt 18:6 och runt de orden visar på kvarnstenspedagogiken. Om vi kristna inte agerar och protesterar högljutt biträder vi svindlarna, Man kan inte beskriva avloppseländet utan att sätta det samman med den medvetna handlingen från Abbas. Sen har Hamas i sina egna stadgar målet att förgöra Israel. Så distinka antisemitiska uttryck att man kan häpna. Troligen erhåller Hamas svenska biståndspengar och kanske kyrkooffer, Vad kan vi gemensamt kräva för att de skall upphöra,
Den kritiken måste finnas och vi får uttrycka den. Samtidigt kan vi se Israels regerings stora brister och påtala dem också, Israel är en rätts stat.Fd premiarministern hamnade i finkan för korruption. Abbas får bara än mer bistånd och omvandlar den svaga demokratin till en Abbas diktatur. Det är ej heller särskit bra, Om sionismen finns det ju olika tolkningar om begreppet, Det är en annan dialog