Vi bad AI:n Midjourney göra en egen framtidsbild av Micael Grenholm. Illustration: Midjourney
ANALYS&APPELL Det går rasande snabbt nu, med utvecklingen av artificiell intelligens (AI). Doktoranden Micael Grenholm resonerar i denna artikel om hur kyrkan bör ställa sig till utvecklingen och en framtid som vi ännu bara sett skymten av.
När jag undervisar kyrkohistoria på Akademi för Ledarskap och Teologi brukar jag och studenterna ägna den sista halvtimmen på den sista lektionen åt att prata om kyrkans framtid. Det som då tenderar att dominera diskussionen är klimatförändringarna och artificiell intelligens (AI). Fenomen som vi redan nu ser många samhällsförändrande effekter av men vars kommande effekter riskerar att få all mänsklig civilisation som vi känner den att förvandlas till något radikalt annorlunda.
Verkar vara en ostoppbar kraft
Huruvida så blir fallet går förstås inte att säga med säkerhet – i synnerhet inte med övertygelsen att Jesus kan komma tillbaka och avsluta historien när som helst. Och medan klimatkrisen fortfarande kan stoppas om omställningen till en fossilfri ekonomi snabbt kan genomföras, verkar AI just nu vara en ostoppbar kraft.
Utvecklingen går rasande fort. För bara några år sedan var det omöjligt för textgenerande AI-program att skriva en sammanhängande berättelse, i dag kan ChatGPT skriva noveller, poesi, skoluppgifter och recept som i flera fall är oskiljaktiga från vad människor skriver. AI-genererade bilder hade fram till förra året stora problem med att mänskliga måla ansikten, nu kan program som Midjourney skapa fotorealistiska porträtt. Text-till-talprogram har under hela min livstid haft en tydlig robotisk klang, men nu kan AI:n Elevenlabs skapa röstklipp som nästan felfritt kan imitera ens egen röst såväl som kändisars.
Öppnar för fusk och bedrägerier
Den omedelbara effekten av detta är att dammluckorna öppnas för fusk och bedrägerier till den grad att universitet såväl som polismyndigheter börjar agera. Allt som internet redan plågas av med falska nyheter och desinformation riskerar att skjuta i höjden nu när bild, ljud och video kan fejkas av nästan vem som helst på några minuter.
Detta missbruk av tekniken är något som storföretag som Microsoft, Meta och Google försöker motarbeta, men AI-tekniken har redan spritt sig utanför deras kontroll. Efter att Metas stora språkmodell LLaMA läckte online har tusentals privatpersoner börjat bygga sina personliga ChatGPT-liknande artificiella intelligenser på egna datorer. De som inte vet hur man gör något sådant kan lära sig snabbt – det är bara att fråga en AI.
Ekonomisk kris
De riktigt stora farorna med den här tekniken är dock inte vad den kan göra i dag, utan i morgon. Många som främst jobbar med text, bild och data kommer förmodligen ersättas med ett program som är hundratals gånger billigare. Då AI-teknik kraftigt förstärker robotars och maskiners förmågor lär många service-jobb och fysiskt krävande arbeten också försvinna. Om inte något i stil med medborgarlön snabbt införs kan den största ekonomiska krisen i mänsklighetens historia snart vara ett faktum – något som förvärras av de allt svårare klimatförändringarna.
Kyrkan kan här spela en viktig roll i att stödja tanken på medborgarlön genom att påminna politiker om att människan är inte till för arbetet utan tvärtom. Det viktiga är att alla kan leva värdefulla liv med mat på bordet, inte att det ekonomiska systemet tvingar massa människor att göra saker som maskiner kan göra bättre än dem.
Kyrkan kan också skänka hopp till alla dem som känner ångest över tanken på mänsklighetens utrotning. Som om hotet från kärnvapen och klimatkatastrofer inte var nog varnar nu forskare såsom den svenske professorn Olle Häggström för att vi inte kan ta för givet att människor överlever AI. Nyligen uppmanade över tusen industriledare och vetenskapsmän till en sex månaders lång paus av all AI-teknik kraftfullare än OpenAI:s senaste språkmodell GPT-4, bland annat för att AI kan komma att ”ersätta” oss.
Mördar mänskligheten av misstag
Det man oroar sig över är inte så mycket en ondsint robotarmé som i Terminator eller Age of Ultron, utan snarare att en AI som kan förbättra sig själv råkar mörda oss av misstag när den blivit superintelligent och eftersträvar högre mål såsom rymdkolonisation. När människor bygger en motorväg bekymrar de sig inte så mycket om hur det påverkar myror. Och som den ateistiske filosofen Sam Harris påpekade i Lex Fridmans podcast för ett tag sen skulle vi framstå som myror för en superintelligent AI, medan den framstår som en gud för oss.
När uppfinnaren och AI-entusiasten Ray Kurzweil fick frågan om det finns en Gud sa han ”inte än”.
Harris är långt ifrån den enda som använder teologiskt språk om artificiell intelligens. När uppfinnaren och AI-entusiasten Ray Kurzweil fick frågan om det finns en Gud sa han ”inte än”. Den före detta Google-ingenjören Anthony Levandowski grundade religionen Way of the Future som gick ut på att tillbe framtidens superintelligenta världshärskande AI för att öka chansen att den behandlar människor väl – religionen kollapsade dock när Levandowski dömdes till fängelse för att ha stulit Googles företagshemligheter.
Folk som tror att AI kan bli så gott som gudomliga är förstås än så länge en liten minoritet, men de får vatten på sin kvarn när Googles vd utnämner AI till mänsklighetens största uppfinning sedan elektriciteten eller när OpenAI:s vd Sam Altman beskriver hur AI kommer kunna utrota hungern och stoppa klimatkrisen. Dessa teknikoptimister tycks inte tänka på att det knappast är brist på datorer eller intelligens som gör att miljontals svälter medan andra släpper ut tonvis med koldioxid i luften. Som miljövetaren Gus Speth har sagt: ”De främsta miljöproblemen är själviskhet, girighet och apati, och för att hantera dessa behöver vi en kulturell och andlig transformation. Och vi forskare vet inte hur man gör det.”
Andlig transformation
Andlig transformation råkar däremot vara kyrkans specialitet. Och kanske är det just det som är nyckeln till att även AI utvecklas på ett säkert sätt som gynnar mänskligheten mer än den skadar den. Man behöver varken tro att AI är världens frälsning eller undergång för att se vikten av att kristna deltar i samtalet om och utvecklingen av AI. Tvärtom är det just det faktum att den kristna världsbilden utmanar båda dessa extrempositioner som gör att kristna behövs i AI-debatten.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR