Lars Gunther håller på med ett bokprojekt om profetior. David WIlkerssons bok Synen från tidigt 1970-tal är högst aktuell. Foto: Anna Hållams
Equmeniapastorn Lars Gunther menar att profetian har en viktig plats i församlingen. Men nu gör han upp med Trumps profeter och med David Wilkersons profetia Synen.
Lars Gunther, pastor i Equmeniakyrkan i Hestra, är mitt uppe i ett stort bokprojekt om profetior, där han grundligt går igenom denna gåva utifrån Bibeln samt egna och andras erfarenheter. Hans mål är att hjälpa kristna att pröva profetior och andra andliga fenomen.
– Det är en bok om andlig urskiljning, men med huvudfokus på det profetiska, säger han.
I grunden positiv
Lars Gunther är i grunden positiv till karismatiska kristna yttringar. Han växte upp i en församling där olika andliga gåvor bejakades, och i sin ungdom var han starkt påverkad av John Wimber, förgrundsgestalt i Vineyardrörelsen.
– För mig var den fasen oerhört värdefull, jag lärde mig mycket och det har burit frukt i mitt liv, säger han.
Runt 1990 fick en grupp som kallades Kansas City-profeterna stort inflytande i Vineyard och karismatisk kristenhet. Det var personer som lade mycket stor vikt på profeterande, och som ibland kom med kontroversiella profetior. Lars Gunther sorterade redan då bort somliga förutsägelser som falska, men såg också att vissa uttalanden hade bäring.
Inte svart och vitt
– Det är en vägledande princip, att urskiljning inte handlar om att kategorisera i svart och vitt, utan att kunna se vad som är av Gud och vad som inte är det i olika sammanhang, säger han.
Han är kritisk till att det inom karismatisk kristenhet finns en tendens att sätta vissa pastorer eller profeter på en piedestal, som om de vore närmast ofelbara. En sådan person är den amerikanska pastorn David Wilkerson. Lars Gunther menar att han många av hans initiativ bar god frukt, men han kunde också missta sig.
En profetia ska vara något mer än att bara kasta lera på en vägg och se vad som fastnar.
Det Lars Gunther granskat är boken Synen, som innehåller en lång profetia bland annat om en ekonomisk katastrof som skulle drabba världen. Boken fick ett oerhört stort inflytande under 1970-talet, och fick förnyad aktualitet under finanskrisen för 15 år sedan då kristna lade profetian som ett raster över utvecklingen.
Lars Gunther menar att boken bidragit till att skapa rädsla och felaktiga förväntningar på framtiden.
– Jag kan se att det går en linje från boken till dagens vaccinmotstånd. David Wilkerson talar i boken om vilddjurets märkning som en fysisk märkning som vi ska få på kroppen. Han uppfann inte vaccinmotståndet, men han bidrog till det, säger han.
I varnas också för att det ska uppstå en människoanpassad superkyrka i den sista tiden. Enligt Lars Gunther har detta lett till en avog inställning till ekumenik inom karismatiska kretsar.
– För vissa har det blivit en ryggmärgsreflex att vara emot allt samarbete, säger han.
Mycket blev helt fel
Men hur kan vi då veta att David Wilkerson hade fel? Lars Gunther menar att många imponerats av att hans förutsägelser faktiskt har slagit in på några punkter. Men Lars Gunther har närläst boken och det som slagit honom är inte de profetior som stämt utan hur mycket som faktiskt blev helt fel.
– En profetia ska vara något mer än att bara kasta lera på en vägg och se vad som fastnar. Om du säger hundra saker och sju slå in så är det inte särskilt imponerande, säger han.
Förutom alla detaljer som är fel i Synen, så menar Lars Gunther att själva huvudlinjen är fel. David Wilkerson förutspådde på 1970-talet att det inom några år skulle komma en gigantisk lågkonjunktur, som inte liknande någon annan i världshistorien, och den skulle vara ända fram till Jesus återkomst. I stället blev 1980-talet ett decennium av stark ekonomisk tillväxt.
– Visst har vi haft kriser och börskrascher, men inget som liknar den depression som David Wilkerson talade om.
Måste allt vara rätt för att en profetia ska anses vara sann?
– Jag menar inte att exakt varje detalj måste vara rätt, men det får inte vara mer fel än rätt, och själva huvudbudskapet får inte heller vara fel.
Lars Gunther betonar att enligt Nya testamentet de flesta profetiorna inte framtidsförutsägelser, utan de handlar mer om att ingjuta hopp, mod och tro. Aposteln Paulus såg profetian som en öppning för att uppmuntra det goda. Men det som profetior har gemensamt är att de ska prövas. Traditionellt brukar några punkter lyftas fram i en prövning; att profetian inte ska avvika från Bibeln, att den ska vara i samklang med ditt inre och att andra kristna ska bekräfta budskapet.
Lars Gunther menar att det finns ytterligare dimensioner av prövningen. Den utgör inte enbart en sållning utan handlar också om aktivt ta emot budskapet.
– Vi kan se i Bibeln att Gud inte alltid talar klarspråk i sina profetiska ord utan Han vill att vi ska fundera igenom vad han har sagt. Prövningen handlar om att bearbeta sig själv i relation till det Gud har sagt.
Hur ska man göra för att inte fastna i tvivel på om en profetia är sann eller inte?
– Guds förmåga att leda oss är större än vår förmåga att följa honom. Jag kan ta miste och hamna på irrvägar, men jag litar på att Gud i slutändan för mig rätt. Jag tror att om jag hamnar i en komplex situation och är rådvill så talar Gud till mig på flera sätt. Gud har tålamod, säger han.
Men är det inte säkrast att inte hålla på med profetior alls?
– I hela den bibliska historien, när det kommit falska profeter, så har Guds svar inte varit att sluta sända profeter. Gud dömer den falska profetismen, men väcker nya profeter till liv igen. Gud verkar vilja att vi ska präglas av en profetisk ande.
Lars Gunther är väl medveten om att människor i karismatiska miljöer har skadats och traumatiserats, och han säger att det finns medlemmar i den egna församlingen som har sådana erfarenheter från andra sammanhang. Han menar dock att problemet i Equmeniakyrkan inte är skadlig karismatik.
Måste vara varsamma med människor
– Du hittar inte en enda överhettad församling hos oss. Man måste vara varsam med människor, och jag är glad att vi har miljöer som inte är uppenbart karismatiska, det kan finnas människor som kan behöva en viloperiod från det. Men det kan inte vara normalläget, att vi slutar att söka det som Gud sagt att vi ska söka, säger han.
Han är villig att peka ut skadliga miljöer. Han menar att det ”sjukaste vi har den världsvida kyrkan” är profeterna som rör sig runt den förre amerikanske presidenten Donald Trump. Lars Gunther tycker att dessa profeter kittlar Trumps ego, de upphöjer honom till en messiasgestalt som skulle ha en avgörande betydelse för Guds rike.
– De ljuger för ett folk som gärna lyssnar på lögner.
Deras budskap underlättar också för kristna att rösta på Trump, genom att likna honom vid hedniska härskare i Bibeln som i någon mening var en del av Guds plan.
– En amerikansk kristen som vill stötta Trump, samtidigt som alla vet att han är omoralisk, får genom profeterna en öppning att rösta på honom med gott samvete.
Lars Gunther menar att inte alla som profeterar illa är falska profeter, men några bland dem skulle kunna vara det.
– En falsk profet är en människa som lever i djup omoral, med bortbränt samvete, och inte kapabel att känna ånger. I Nya testamentet beskrivs de som bortom räddning.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR