Sändaren upphör som fristående nyhetsmagasin vid årskiftet. Foto: Mikael Johansson
I en intervju med Sändaren berättar Equmeniakyrkans ordförande Kerstin Enlund om kyrkostyrelsens Sändarenbeslut. Även Åsa Steholt, koncernchef på Berling Media, ger sin bild.
Kerstin Enlund, ordförande i Equmeniakyrkans styrelse, tycker att det är tråkigt att Sändaren inte kan leva vidare som tidigare.
- Sändaren har ett 150-årigt arv. Med föräldrar i Missionsförbundet så växte jag upp med Svensk veckotidning, så jag har haft en livslång relation till Svensk veckotidning och Sändaren, säger hon.
Hon tror också på en fortsättning
Hon menar att Sändaren betytt mycket då tidningen varit ett forum för idéutbyte och debatt, men också för fördjupande reportage och artiklar. Liksom kyrkoledare Karin Wiborn ser hon dock en fortsättning för Sändaren i någon form.
- Vi har initierat arbetet med hur en kommunikativ plattform ska se ut. Det är väldigt viktigt med en fortsättning och att nå unga vuxna, den yngre delen av kyrkan, säger hon.
Hur mycket har ni diskuterat fortsättningen i styrelsen?
- Vi fick information om läget av Berling media (koncernen som Verbum ingår i) under styrelsemötet i september. Nu har vi nästa möte i kyrkostyrelsen om en vecka, och då kommer frågan upp igen. Vi kommer samtala om planen för processen framåt, säger hon.
- Nu tycker jag det är viktigt att vi får ett visst tidsutrymme så att vi inte gör något förhastat. Vi vill lyssna in behoven inom kyrkan och även hur vi når ut externt.
Det kan verka något förhastat att lägga ner Sändaren i dess nuvarande form läggs ner utan att en plan finns på plats?
- Det kan man ju tycka, men information om det indragna presstödet kom först i slutet av maj. Sedan hade vi under sommaren ett antal stora frågor att hantera. Och det är i höst som beslutet om Sändaren tagits av Verbum och som vi fått utförligare information. Tiden har varit knapp.
Varför togs inte frågan upp under kyrkokonferensen?
- Då fanns inget beslut hos Berling medias styrelse. Vi har också fått kritik för att det varit flera viktiga frågor under sommaren redan, så jag bedömer att det skulle varit svårt att genomföra en seriös process kring Sändaren då.
Ni hade inte kunnat skjuta till pengar så att Sändaren fick ett år till, då det funnits tid till ett samtal om framtiden?
- Vi har gjort övervägandet att det inte var rimligt. Vi har en tuff ekonomisk situation att hantera i kyrkostyrelsen.
Har ni sonderat om det funnits församlingar eller enskilda som velat stötta Sändaren?
- Verbum har gjort en stor kommunikativ insats som beskrivit det skeende som Sändaren befunnit sig i, men man har ändå inte lyckats hitta stöd. Det arbetet har gjorts av Verbum på ett bra sätt.
Är du trygg med att detta är det bästa alternativet?
- Jag är trygg med Berling medias hantering av frågan.
Vad säger du om att Dagen ville ta över Sändaren?
- Det har funnits en dialog mellan Dagen och Berling medias styrelse som vi varit informerade om. Nu är det viktigt att vi i Equmeniakyrkan får tid för en process om hur vi ska gå vidare med varumärket Sändaren och hur vi kan använda det på bästa sätt.
Inget lättvindigt beslut
På bland annat sociala medier har det framförts kritik mot att beslutet att lägga ner Sändaren skulle tagits lättvindigt. Åsa Steholt, koncernchef för Berling media, menar att det är en missuppfattning att beslutet skulle vara kortsiktigt eller ogenomtänkt.
- Ett beslut av den här omfattningen fattas inte av Verbum (som drivit Sändaren), utan efter utredning och noggranna överväganden i Berling medias koncernstyrelse. Styrelsen har diskuterat detta under lång tid då vi haft utmaningarna med att upprätthålla en tillräcklig prenumerationsbas för Sändaren, trots flera olika insatser genom åren. Den utlösande faktorn blev dock det förändrade mediestödet
Vad hade krävts för att Sändaren skulle kunnat leva vidare?
- Orsaken till nedläggningen är främst de förändrade förutsättningarna för statligt mediestöd. År 2023 fick Sändaren 3,4 miljoner kronor i stöd, men detta stöd kommer inte längre att tillfalla tidningen då det främst riktas till lokaljournalistik och rikstäckande tidningar med större upplagor och utgivningsfrekvens. Precis som många andra tidningar är Sändaren beroende av sina prenumeranter och annonsintäkter. Trots flera försök att öka antalet prenumeranter har vi idag endast 4 723 betalande läsare. Många av dem har varit lojala läsare under lång tid, vilket vi är mycket tacksamma för. Om fler hade valt att prenumerera skulle situationen ha kunnat se annorlunda ut, men vi har haft utmaningar med att attrahera fler läsare, trots omfattande insatser.
Var det i något läge aktuellt att låta Sändaren övergå till Dagen?
- Ja, jag kan bekräfta att Dagen har uttryckt intresse för Sändaren. Frågan diskuterades i Berling Medias koncernstyrelse, där även representanter från Equmeniakyrkan ingår. Under diskussionen framkom att Equmeniakyrkan inte såg en överlåtelse som en lämplig väg framåt. Därmed fattade en enig styrelse beslutet att avveckla Sändaren i dess nuvarande form. Varumärket med domäner och utgivningsbeviset kommer att överlåtas till Equmeniakyrkan, vilket ger dem möjlighet att utforska nya sätt och kanaler för sin kommunikation.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR