Verkligheten överträffar sannerligen dikten i dokumentärfilmen Miraklet i Gullspång: Berättelsen om hur några nordnorska systrar kände sig ledda av ett broderi, till en liten lägenhet i Västergötland, där de finner sin döda syster…
Fakta: FILM
Miraklet i Gullspång
Regi: Maria Fredriksson
Premiär: Fredag 27 oktober
Miraklet i Gullspång är en berättelse om förtröstan till sin tro, omvälvande, känslosamma ögonblick och samtidigt ett slags skruvad humor, där det humoristiska mer är konsekvensen än intentionen av filmen.
Tre broderade tavlor
För det går inte att inte skratta när de två norska systrarna pekar på de, i ärlighetens namn tämligen förfärligt fula, tre broderade tavlorna på en köksvägg i en lägenhet i lilla Gullspång – och säger att de representerar treenigheten: Fadern är den stora med druvor och äpplen i mitten, sonen och anden är de två mindre broderierna i samma stil…
Och tack vare dessa treeniga tavlor så bestämmer sig den ena systern på stående fot för att köpa lägenheten, 170 mil från hemmet i Norge.
Så långt tämligen underligt och lite skrattretande. Vad är detta för människor? Men det ska visa sig att deras tro på tecken från Gud faktiskt kanske också är det…
På pricken lik deras storasyster
När de båda norska systrarna går till mäklaren för att skriva på papperen om bostadsköpet, blir de helt häpna när de möter säljaren. Säljaren är på pricken lik deras storasyster, hon som tog livet av sig 30 år tidigare. Och när säljaren – som inte förstår någonting av vad de pratar om för död kvinna – börjar tala själv, så är det med samma nordnorska stämma. Och det visar sig att hon är född samma år och dag som systrarnas döda syster och till yttermera visso också kallades Lita som barn, precis som den avlidna.
De två systrarna förstår att ledningen från de broderade frukttavlorna var riktig. De tackar Gud, men förstår samtidigt inte vem den här kvinnan i Sverige kan vara. Dog aldrig deras syster? Hur kan annars kvinnan vara så lik deras storasyster?
Tyska ockupationsmakten
Sedan rullar en historia upp sig som börjar i hotet mot nyfödda barn från den tyska ockupationsmakten under kriget. Systrarna har hittat – här avslöjar jag en liten del – sin döda systers okända tvillingsyster. Men här börjar en helt annan del av berättelsen.
Hur agerar man på sådan information när man är nästan 80 år? Och är man tvilling, känner man inte då av varandras väsen, så som många tvillingar brukar vittna om? Även om den andra är död. Och dog den andra Lita verkligen för egen hand, så som familjen i Norge skämts så mycket för i alla år?
Nordnorsk fromhet
Här börjar många diskussioner som blir allt mer slitsamma. Den sträva nordnorska fromheten i den stora familjen, kontra Litas bekväma liv med vin och kultur i Västergötland stämmer allt sämre överens. Hur långt är man beredd att gå för att bilda familj med en ny släkt? Hur pålitliga är dna-test? Hur dog den andra Lita? Vem ljuger, vem manipulerar, vem får svaren? Och när det ställs på sin spets; vem vill ha svaren?
Frågorna är så många i denna alldeles unika dokumentärfilm som bland annat prisats på filmfestivalen i Tribeca.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR