Elisabeth Sellerfors har lång erfarenhet av att arbeta med arbetsmiljöfrågor ur ett psykosocialt perspektiv. I den nya boken har hon samlat erfarenheter från yrkeslivet. Foto: Privat
Sändarens artikelserie ”När det krisar – om ideellt arbetsgivaransvar” har väckt många frågor kring ämnet att vara arbetsgivare åt sin pastor som många gånger också är ens vän.
Elisabeth Sellerfors har skrivit en bok om förebyggande arbetsmiljöarbete i våra församlingar.
Elisabeth Sellerfors är mångårig arbetsmiljöpsykolog och psykoterapeut samt pastorsbarn. Hon har stor erfarenhet av arbete med psykosociala arbetsmiljöfrågor och handledning.
– Genom boken Att vara arbetsgivare åt sin egen Herde vill jag förmedla vidare de erfarenheter jag fått genom åren till församlingsstyrelser, säger hon.
Elisabeth Sellerfors var den första arbetsmiljöpsykologen på företagshälsovården i Härnösand. När hon började var ”psykosocial arbetsmiljö” något nytt och lite svårfångat så hon fick gå runt och informera.
– Med den här boken vill jag beskriva vad arbetsmiljöarbetet innebär och varför det är så nödvändigt, förklarar hon.
Har varit samtalsstöd åt många
Hennes förra bok Föräldrasamtal kom till av samma anledning: att ge andra nytta av det hon fått med sig i sitt yrkesliv. Elisabeth Sellerfors har ett stort intresse för kyrkligt anställda och har varit samtalsstöd för många som vacklat i trivsel och hälsa på grund av arbetssituationen. Många av de bakomliggande problemen kan man komma tillrätta med med hjälp av ett bra psykosocialt arbetsmiljöarbete, menar hon.
– Jag förstår att det kan vara svårt och känsligt att vara arbetsgivare åt sin egen pastor som dessutom ofta är ens vän. Då är det bra att luta sig mot tydligheter kring vad det innebär att vara arbetsgivare så att man lättare kan skilja på rollerna.
– Att vara arbetsgivare åt sin egen Herde gäller även för andra församlingsanställda och praktikanter, betonar Elisabeth Sellerfors.
Anställda på samma villkor som alla andra
– Min bok handlar om styrelsens förebyggande arbetsmiljöarbete i församlingen. Om man förstår att församlingsanställda är anställda på precis samma villkor som alla andra och följer Arbetsmiljölagen, med bland annat regelbundna samtal, kan många problem eller konflikter förebyggas.
– Det handlar helt enkelt om att personalen ska må bra, sammanfattar hon.
Boken tar upp vad som gäller (lagstiftning), vad man kan tänka på (förståelse, stöd, återkoppling), praktiska frågor och återhämtning.
Har du någon egen favoritdel av boken?
– Det skulle vara avsnittet Ingen annan kan vila åt dig. Utan gränser töms du på kraft. Man kan vara klok men det är inte alltid så enkelt att tillämpa återhämtning. Det ämnet är så viktigt att min nästa bok kanske blir om det, ler hon.
Elisabeth Sellerfors betonar att boken passar utmärkt som studiematerial för styrelser.
– Min förhoppning är att få sitta ner med styrelser och samtala utifrån boken och mina erfarenheter. Jag skulle gärna delta på regionernas styrelseutbildningar. Detta är en väldigt viktig insats i församlingen, hälsar hon.
Fakta: Elisabeth Sellerfors
- Bor: I Härnösand.
- Familj: Maken Olof Frensborg. Två barn, fyra barnbarn.
- Gör: Legitimerad psykolog, arbetsmiljöpsykolog, legitimerad psykoterapeut. Driver företaget ”Lisa för Själen” och verksamheten ”Stormens Öga” på reträttgården Veåsand (baptisternas tidigare lägergård) i Docksta.
- Aktuell med: Boken Att vara arbetsgivare åt sin egen Herde. Votum Förlag, juni 2023. Uppskattad redaktör: Else-Marie Ottersten.
- Tidigare bok: Föräldrasamtal, Studentlitteratur AB.
- Församling: Medlem i Brunnskyrkans församling (Equmeniakyrkan/EFK)
Fakta: TIps från författaren
Som ett komplement till Sändarens artikelserie När det krisar (Sändaren nr 22–24 2023) ger här Elisabeth Sellerfors sina tips för arbetsmillön:
- Att följa de riktlinjer som finns för arbetsmiljöarbete är att förebygga problem.
- Alla anställda skulle behöva få tillgång till handledning. I förekommande fall även ordförande.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR