Karin Kittelmann Flensner visade med sin avhandling om religionsundervisning i svenska skolor, hur tro nedvärderas i klassrummen.
Numera är den kurslitteraur för lärarstudenter.
Redan för fyra år sedan visade Karin K Flensner via en avhandling om religionsundervisning i svenska skolor, hur kristna elever förminskades och synen på tro och troende stundtals framstår som oacceptabel.
Flensner, uppvuxen i Missionskyrkan och med en bakgrund som gymnasielärare, hade redan på förhand en känsla av att vara något på spåren. Men att den färdiga avhandlingen skulle få ett sådant genomslag kunde hon inte tänka sig.
Flera stora medier hakade på detaljer som att kristna jämförts med psyksjuka och blottlade en dold problematik i skolsystemet.
– Man har ju varit ganska bra på frågor som sexuell läggning och genus men man har en bra bit kvar i hur man ska hantera religiösa minoriteter och i synnerhet troende kristna. Vi lever i ett väldigt sekulariserat samhälle.
Ett steg från skolvärlden är dock att Flensners avhandling nu blivit kurslitteratur för lärarstudenter.
– Det är väldigt roligt såklart, men det är samtidigt en väg kvar. Kan man hantera det rätt blir ju troende en resurs på religionslektionerna, och man ska ju såklart kunna diskutera frågorna utan att någon dumförklaras, menar hon.
19 september hålls en konferens i ämnet. Vad kan kyrkorna göra mer tror du?
– Även i kyrkorna är det ganska sekulariserat idag, och tron är i mycket en privatsak. Man håller ganska låg profil i samhällsdebatten. Jag tycker det är bra när kyrkorna visar var man står i frågor - som till exempel att man har stått stadigt i flyktingfrågan. Det är bra när man visar vad tro kan innebära.
Fakta:
LÄGG TILL NY KOMMENTAR