Stockholms moské pekas i Sameh Egyptsons avhandling ut för att ha kopplingar till Muslimska brödraskapet. Foto: Naina Helén Jåma
I en avhandling hävdas att Tro och solidaritet öppnat väg för Muslimska brödraskapet in i svensk politik.
Men forskaren Sameh Egyptson får hård kritik för sina slutsatser.
Det är få avhandlingar som får helsidor i Dagens Nyheter innan ens disputationen har genomförts. Men Sameh Egyptsons ”Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige” har redan blivit föremål för ett stort reportage i just Dagens Nyheter och en het debatt är att vänta.
Nu på fredag ska han försvara sin avhandling på Lunds universitet. Hans tes är att Muslimska brödraskapet, en islamistisk rörelse med rötterna i Eqypten, har nästlat sig in i svenskt samhällsliv. Han pekar bland annat ut Islamiska förbundet i Sverige, Stockholmsmoskén och studieförbundet Ibn Rushd, som en del av ett nätverk som har ideologiska kopplingar till Muslimska brödraskapet.
Socialdemokrater bjöd in muslimer
En central del av avhandlingen är en beskrivning av hur politiska partier öppnat upp för muslimer har sin lojalitet hos Muslimska brödraskapet. Broderskapsrörelsen, som senare blev Socialdemokrater för tro och solidaritet, figurerar flera gånger i texten. Det berättas bland annat om hur broderskapare mötte muslimer från Sveriges muslimska råd för att diskutera hur muslimer skulle kunna välkomnas in i Socialdemokraterna. Pär Axel Sahlberg, pastor och socialdemokrat, pekas också ut för att försvarat Omar Mustafa, som uteslöts ur Socialdemokraternas partistyrelse efter anklagelser om att vara islamist.
Pär Axel Sahlberg säger till Sändaren att det stämmer att han och andra socialdemokrater mötte muslimska företrädare, men att Sameh Egyptson tolkat händelserna fel.
- Vi hade många seriösa möten och jag var med på muslimska konferenser. Vi gick helhjärtat in i det och tyckte det var spännande att möta engagerade människor. Vi diskuterade jämlikhet och halalslakt, men det var absolut inte så att vi satt där och svalde deras bete. Det är helt fel, säger han.
Pär Axel Sahlberg tycker att avhandlingen är fantasifull och delvis saknar förankring i verkligheten.
- Jag förstår att han som kopt har problem med Muslimska brödraskapet i Egypten. Men att hitta på en lång tes om att de skulle sänt ut en massa människor över världen och lyckas manipulera alla, det tror jag inte på, säger han.
Han är inte speciellt bekymrad över att bli omnämnd i avhandlingen.
- Jag är mer rädd för att det bygger på det allmänna islamföraktet.
Anna Ardin jämför med rasbiologi
Även Anna Ardin, diakon i Equmeniakyrkan, är utpekad i avhandlingen. I Dagens Nyheter jämför hon Sameh Egyptsons avhandling med rasbiologi.
– Rasbiologerna ägnade sig också åt falsk vetenskap som lade grunden för samhällets förföljelse av minoriteter. I det här fallet används Samehs felaktiga texter för att hetsa mot muslimer, säger hon till tidningen.
Hon avfärdar att hon skulle ha hjälpt Muslimska brödraskapet att få fotfäste inom politiken.
– Det är bisarrt att läsa. Jag är evangelist i en kristen kyrka. Jag arbetar för religionsfrihet, inte för islam, säger Anna Ardin.
I en kort intervju med Sameh Egyptson säger han att diakonen Anna Ardin varit central i att släppa in människor med koppling till Muslimska brödraskapet in i den svenska politiken. Han avvisar bestämt att det skulle röra sig om fantasier.
- Alla får läsa avhandlingen själva. Jag pekar inte ut, jag bara presenterar dokument och det är stoffet som pekar ut dem. Alla källor finns med i avhandlingen, säger han till Sändaren.
Fakta: Avhandling om islamism i Sverige
Sameh Egyptson är född i Egypten i en kristen familj, och talar arabiska. Han har blivit känd som en skarp och kontroversiell kritiker av islamism, som han menar gjort intrång i det svenska samhällslivet.
Hans avhandling "Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige" har när detta skrivs redan laddats ner 6000 gånger från Lunds universitets hemsida. Disputationen genomförs 10 februari.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR