Giving Tuesday är en motrörelse till Black Friday med fokus på givande och social hållbarhet istället för konsumtion. Nu är det femte året i rad som Räddningsmissionen i Göteborg den här dagen samlar in bidrag till sitt frukostcafé för hemlösa och socialt utsatta. Och man hoppas på ett nytt rekord.
Initiativet Giving Tuesday, som i år infaller 29 november, skapades år 2012 och engagerar idag miljontals människor i 150 länder. Syftet var och är att uppmuntra människor att göra gott. Giva Sverige, som är den svenska branschorganisation som ansvarar för ett tryggt givande, har som målsättning att dagen ska bli mer uppmärksammad än Black Friday då svenskarna varje år konsumerar cirka tio miljarder kronor.
Ökande priser
För dem som lever i utsatthet har situationen det här året blivit ännu tuffare med ökande priser och levnadsomkostnader. Det märks också på antalet människor som söker sig till Räddningsmissionen i Göteborg för att få sina basala behov tillgodosedda.
Fyra dagar i veckan bjuder Räddningsmissionen hemlösa och andra socialt utsatta på frukost samtidigt som man erbjuder gästerna en stunds värme, vila och god gemenskap.
– Vi ser hur viktig den här verksamheten är. Inte minst nu när det är kallt ute. Frukostcafét är hjärtat i vårt hemlöshetsarbete, säger Katerina Ingenlath, biträdande direktor för Räddningsmissionen.
Swish på 20 kronor blir en frukost
Hon är glad över det engagemang som både företag och privatpersoner visat genom att stödja den digitala kampanjen Giving Tuesday som Räddningsmissionen är en del av. Förra året generade insamlingen till Räddningsmissionen mer än 2 miljoner kronor, en summa motsvarande 108 925 frukostar. En swish på 20 kronor blir till en frukost för en person.
– Vi tror och hoppas att vi kommer att slå det insamlingsresultatet i år. Målet är att den samla in till 125 000 frukostar. Vårt Frukostcafé serverar 120 personer fyra dagar i veckan. Alla extra pengar vi samlar in går bland annat till att finansiera dusch, tvätt, samtalshjälp och andra insatser för personer i hemlöshet och social utsatthet.
Engagerat göteborgsprofiler
För att få draghjälp i kampanjen får Räddningsmissionen i år engagerat flera göteborgsprofiler som berättar att de stödjer Giving Tuesday - bland annat rockstjärnan Mikkey Dee, OS-atleten Khaddi Sagnia och artisten och programledaren Lotta Engberg.
Katerina Ingenlath hoppas att många vill sprida engagemanget genom att uppmuntra sina följare på sociala medier att lägga upp en frukostbild och berätta att man den här dagen stödjer Räddningsmissionens frukoströrelse.
– Man kan också försöka att få med sin arbetsplats på den företagsutmaning som finns på vår hemsida. Vi vet att det finns många som vill hjälpa och det här är ett enkelt sätt att göra det på, säger Katarina Ingenlath.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR