När Räddningsmissionen i Göteborg satte hemlösheten i fokus under Giving Tuesday så var målet att få in 2,5 miljoner kronor. Riktigt så långt nådde man inte. Men dryga 2 miljoner kronor är ändå ett gott resultat, anser Katerina Ingenlath, insamlingsansvarig i Räddningsmissionen.
Giving Tuesday är en motrörelse till Black Friday med fokus på givande och social hållbarhet istället för på konsumtion. Det var femte året i rad som Räddningsmissionen i Göteborg den här dagen samlade in pengar till sitt frukostcafé för hemlösa och socialt utsatta.
– Vi är helt överväldigade över resultatet som ger oss förutsättningar att kunna hjälpa dem som lever i utsatthet. För dem har situationen det här året blivit ännu tuffare med ökande priser och levnadsomkostnader, säger Katerina Ingenlath.
Frukost fyra dagar i veckan
Den här hösten har Räddningsmissionens frukostcafé som serverar frukost till 120 personer fyra dagar i veckan. Med hjälp av de generösa bidrag som nu kommit in kan hjälpen fortsätta med att bland annat också finansiera dusch, tvätt, samtalshjälp och andra insatser för personer i hemlöshet och social utsatthet.
Katerina Ingenlath är glad över det engagemang som både företag och privatpersoner visat genom att stödja den digitala kampanjen Giving Tuesday. Bland annat har man utmanats att lägga upp instagrambilder för att uppmärksamma dagen. Kampanjen har också fått draghjälp av kända göteborgsprofiler.
Kampanjen ännu inte slut
Ännu är inte kampanjen slut. Katerina Ingenlath tror att det fortsatt kommer att komma in gåvor till Räddningsmissionens arbete för hemlösa.
– Vi tror att uppmärksamheten omkring Giving Tuesday kommer att skapa ringar på vattnet med ett ökat intresse för Räddningsmissionens verksamhet även när det inte är Giving Tuesday, säger hon.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR