2022 gjordes neddragningar på Diakonias huvudkontor i Stockholm. Nu kommer en rapport om hur omorganisationen gjordes, som är kritisk på flera punkter. Foto: Mikael M Johansson
Det saknades tillräcklig kompetens när Diakonia gjorde nedskärningar på huvudkontoret. Nu ber styrelsen om ursäkt för hur detta drabbade personalen.
Under 2022 genomförde biståndsorganisationen Diakonia en omorganisation av huvudkontoret i Stockholm. De lokala fackklubbarna var införstådda med att den försämrade ekonomin krävde det, men när processen väl inleddes så kände sig många i personalen överkörda och kränkta.
Sändaren rapporterade om kritiken från personalen, som bland annat framfördes i ett brev från fackklubbarna till Diakonias styrelse. I september 2022 avgick generalsekreteraren Lena Ingelstam på grund av kritiken.
Kritik på flera punkter
På uppdrag av styrelsen har bolaget Amazing HR gjort en genomlysning av arbetet med omorganisationen. Rapporten innehåller kritik på flera punkter. Enligt rapporten genomfördes omorganisationen inte på bästa sätt; det saknades bland annat kompetens och tillräckliga resurser i ledningen för att hantera en sådan process. Detta bidrog bland annat till att kommunikationen i organisationen fungerade dåligt.
Bristerna skapade enligt rapporten en stor frustration bland de anställda. Flera personer sades upp, och fackförbunden menade att det i flera fall saknades giltiga skäl för uppsägning. Dessa tvister har dock avslutats genom att Diakonia träffat enskilda överenskommelser med de uppsagda.
"Tar rapporten på stort allvar"
Mattias Brunander, som är biståndsorganisationens nuvarande generalsekreterare, säger till Sändaren att ledningen tar rapporten på stort allvar och kommer att lära av den. Han menar att omorganisationen innebar en stor utmaning för Diakonia.
– Uppgiften var svår eftersom vi skulle dra ner på kostnaderna på huvudkontoret och samtidigt omorganisera, säger han.
Ledningen underskattade behovet av kompetens för att genomföra processen på ett bra sätt.
– Vi tog hjälp av Arbetsgivaralliansen, men det var otillräckligt, så det begicks en del misstag, framför allt i individuella förhandlingar, säger han.
Skadade detta Diakonias arbete?
– Det är svårt att svara på, men alla interna konflikter suger energi och tid. Vi hade en ovanligt stor omsättning av personal, vilket påverkade oss negativt. Men i dag upplever jag att stämningen är god och att det finns ett förtroende för oss som arbetsgivare, säger han.
Styrelsen bad om ursäkt
I samband med att rapporten kom bad styrelsen om ursäkt för att de som sades upp inte alltid fick ett respektfullt bemötande. Den ursäkten inbegriper även andra som upplevde detta som en smärtsam period: övrig personal och andra i Diakonias närhet som inte tyckte att organisationen levde upp till sina kärnvärden.
– Den är riktad till dem som plågades av konflikten. Jag uppfattar det som att ursäkten är accepterad av personalen som är kvar, säger Mattias Brunander.
Bekräftar fackklubbarnas kritik
Joakim Wohlfeil, som är facklig representant för Unionen på Diakonia, tycker att rapporten i stort bekräftar fackklubbarnas kritik av omorganisationen.
– Vi konstaterade att det gjordes fel under processen, och det ledde till att människor for illa, säger han.
Han välkomnar också ursäkten från styrelsen, och är positiv till de åtgärder som ledningen vidtar för att inte ett liknande scenario ska upprepas.
I rapporten påpekas att även fackförbunden till vissa delar kom till korta under omorganisationen.
– Vi har säkert också saker att lära, och bad om att få rekommendationer i rapporten, säger han.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR