Sändaren ökar i både upplaga och räckvidd. Foto: Mikael M Johansson
Sändaren ökar sin upplaga med tre hundra exemplar. Samtidigt har räckvidden stabiliserat sig på en nivå där tidningen når cirka 10 000 fler än för bara fem år sedan.
Sändaren har under flera år gått emot strömmen vad gäller Kantar/Sifo och Orvestos räckviddsmätningar. Från att ha legat på strecket kring 20 000 för bara ett par år sedan har varje mätning under senaste året legat stabilt på en nivå runt 35 000 och så även i senaste mätningen för helåret 2022(34 000).
- Räckviddsmätningar ska kanske inte ses som en exakt vetenskap men en fingervisning på hur många man når. Ligger man mellan 30-40 är det någonstans i det spannet man ligger och vi har gjort en resa dit från att vara parkerade mellan 20-30. Nu vågar vi sakta lyfta blicken mot att faktiskt kunna nå 40 000 strecket i en inte avlägsen framtid, säger chefredaktör Robert Tjernberg.
Upplageökning som sticker ut
Men det mest anmärkningsvärda är att upplagesiffran nu också stiger för Sändaren. Från en upplaga på 5000 exemplar har den nu stuckit iväg med trehundra ex i veckan – till 5300 enligt den senaste mätningen.
Att en tidning ökar i upplaga hör inte till vanligheterna, och chefredaktör Robert Tjernberg är mer än glad efter nya siffrorna.
- Det är helt otroligt egentligen. 300 kan ju låta ganska lite, men då ska man veta att många tidningar rasat i tusental de senaste åren och till för ett par år sedan gjorde också vi stora upplagetapp, konstaterar han och fortsätter:
- För mig visar detta att den långsiktiga och ihärdiga satsning vi haft på kvalitativ och innehållsrik journalistik lönar sig, menar han.
Fler upptäcker Sändaren
En stark del i ökningen har också varit att fler testat tidningen och sedan stannat, tack vare lyckade kampanjer från säljbolaget Älska försäljning.
- Det samarbetet har gett oss en del skjuts, och jag märker att fler upptäcker oss, säger Robert Tjernberg.
Digital närvaro ökar stadigt
Även den digitala närvaron där Sändaren allt mer också publicerar unikt material, samt chefredaktörens nyhetsbrev har gjort att den personliga relationen verkar ha djupnat.
- Jag tror det. Vi får god respons från läsarna som jag tror har ett stort hjärta för vår produkt, och det enda sättet man kan stötta att vi fortsätter är ju att prenumerera och det tror jag många därför är villiga att göra.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR