Vad har Jesu död på korset med våra liv att göra? Offrade Jesus sig på korset eller offrades han? Är det över huvud taget möjligt att enas kring en gemensam teologi om försoningen? Det var frågor som ställdes i Betlehemskyrkan i Göteborg då Equmeniakyrkan bjöd in till en samtalsdag om försoning.
Intresset för samtalsdagen var större än förväntan. 50-60 personer hade anmält sig, men det kom dubbelt så många, julveckan till trots.
- Vi befinner oss i en god tradition när vi samtalar om de här frågorna. De har varit aktuella genom hela kyrkohistorien, konstaterade Gustaf Björkman, pastor i Fiskebäcks missionskyrka, som höll ihop dagen.
Med bakgrund av den tidvis upprörda debatten om försoning i kristen media under hösten uppmanade Gustaf Björkman nu de församlade att se varandra som syskon men att ändå våga idékonflikten.
Dagen kom att handla om försoning ur två perspektiv: Den mellanmänskliga och den som handlar om Jesu försoningsdöd på korset. Men också om hur de hör ihop.
Tre talare inledde dagen med att ge sina perspektiv och tankar: Ingrid Svensson, pastor i Ekenkyrkan i Kållered, Stefan Swärd, pastor i Folkungakyrkan i Stockholm och Sofia Camnerin, biträdande kyrkoledare i Equmeniakyrkan.
Kan vi alltid förlåta? undrade Ingrid Svensson.
- Om försoningen hänger på om vi själva vill eller kan förlåta har vi gjort den kristna tron till en gärningslära. Men om vi tror att Jesu försoningsdöd är grunden för all försoning hänger det inte på oss, och då är förlåtelse möjlig i varje människa, både i offret och i förövaren, sa hon.
Stefan Swärd, som på sin blogg deltagit i försoningsdebatten i Equmeniakyrkan, sa att Bibeln bara har en försoningslära, men att det finns nyanser på samma teman. Han menar att det är nödvändigt att tala både om synd och om Guds vrede för att förstå vidden av försoningen.
- Jag tror att kyrkan är för rädd att tala om synd, medan syndaförkunnelsen i samhället finns mer än någonsin. Media hänger ut syndare, men var finns nåden? Befrielsen? Grundläggande för kristen tro är att nåd, försoning, frälsning är tillgänglig för alla människor utan någon begränsning.
Sofia Camnerin, vars försoningsteologi har ifrågasatts av bland annat Nätverket för klassisk baptism, sa att hon beklagade det fokus som debatten fått. Framför allt har Sofia Camnerin kritiserats för att hon hävdat att vissa bilder av försoningen är så stötande att de bör avvisas.
I samtalet i Betlehemskyrkan fick hon chans att förtydliga sig.
- Jag använder aldrig bilder som framställer Gud som en hämndlysten Gud som behöver blidkas. Den Gud jag har lärt känna och som också finns beskriven i Bibelns texter visar att Jesus kämpar mot synden, lidandet och övervinner detta. Lidandet är inte något som Gud kräver, utan som Jesus drabbas av.
Läs mer om samtalsdagen i nästa nummer av Sändaren. Utkommer 2 januari 2014.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR