I Sändaren 43/2017 skriver Kurt Karlsson att höghastighetståg är en overkill för det glest befolkade Sverige. För klassiska höghastighetståg och -banor som i Frankrike och Japan för hastigheter över 300 km/h och helt egna banor har han rätt. Men varför hälla ut barnet med badkaret?
Man kan bygga banorna åtminstone delvis i anslutning till befintliga banor med något bättre lutnings- och kurvförhållanden än de gamla banorna och behålla möjligheten att kunna använda spåren gemensamt och flexibelt i undantagssituationer. 250 km/h som maxfart och en robust tidtabell med bra anslutningar blir för de flesta resenärer bättre än att på en del av resan kunna stirra på en skärm i vagnen som visar 327 km/h som hastighet. Så moderna höghastighetståg för Sverige är ingen utopi, men fullt möjliga och rimliga!
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Det viktigaste är att vi får nya stambanor snarast- intee högsta möjliga hastighet!