Om du fått chansen att resa i tiden och döda Hitler, skulle du ta den? är en vanlig ”tänk om...” fråga. Vad många liv som skulle räddats!, säger någon.
Numera lyder den: Om du kunde knäppa Putin och rädda tusentals människor från säker död, skulle du?
Frågan har dock ett falskt scenario. Hur vet vi att saker skulle bli bättre? Hade Hitler dödats hade kanske en Hess tagit över. Behöver vi sätta en kula i Lavrov också efter Putin? När ska vi sluta skjuta?
Historien ger inte de bästa utsikter för despotmord. Utraderandet av Tsarfamiljen i Ryssland ersattes av världshistoriens mörkaste kapitel. Störtandet av shahen i Iran gav ett islamistiskt terrorvälde. Och vad ledde Saddam Husseins död till för samhälle?
Jag är ingen absolut pacifist, men min kristna tro utmanar mig långtgående i fråga om våld som förändringsmetod.
Tron utmanar mig långt över min förmåga i de ord som vi väl alla brottas med om vi ska vara vårt allra ärligaste jag; Älska dina fiender. Be för den som förföljer dig.
Hur många böner har vi bett för Kreml? Vem kan älska Putin?
Som boende i ett alliansfritt och fredsvälsignat land har svenska troende kunnat vara passiva i sina ställningstaganden kring krig och fred.
Men redan denna vecka kan det stå klart om Sverige går emot att bryta denna 200-åriga tradition och närma sig inträdet i en militär (försvars)allians. Nato.
I Sändarens färska enkät med Equmeniapastorer- och diakoner i landet står det klart att detta faktum är en vattendelare. Nästan på pricken 50/50 ja som nej-sägare.
På både kristen och säkerhetspolitisk grund går det enkelt att landa mjukt i båda dessa alternativ. Som kyrka blir vår viktigaste fråga att konstruktivt, trots olika utgångspunkter, tydligare i våra sammanhang samtala om detta viktiga:
Hur verkar vi för fred och fria samhällen i en ny tid för vårt land? Där vi inte längre kan vara varken pacifister eller militarister av ren lathet. Där vi tvingas att inte minst vara teologiskt genomtänkta i dessa frågor.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR