Färre och färre medlemmar i Equmeniakyrkan, liksom i de flesta andra svenska traditionella frikyrkor. Färre och färre tidningsläsare.
Det känns ibland som en omöjlig situation att i det landskapet vara ett kristet nyhetsmagasin.
Men tvärtom överraskas vi på Sändaren ständigt av intresset vårt innehåll renderar, hur många som varje vecka läser och berörs av det vi gör.
Efter att i flera år ha knackat på för att ta oss över gränsen upp till 30 000 läsare, hände det till sist i Orvestos färska räckviddsmätning. Varje vecka läser nu 32 000 läsare Sändaren i hemmet, på jobbet, hos kompisen, mamma eller farfar. Eller var det nu kan vara.
För oss på redaktionen är det här en morot att våga sikta högre och jobba för att öka tidningens ambition.
Att verkligen kunna fungera som vi ibland kallas, ett ”samlande kyrktorg”, men också som en källa till nyheter, fördjupning, reflektion, granskande av makten och den ständiga viljan att ge nya och andra perspektiv. Såväl till samhälle som in mot Sveriges kristenhet.
För att kunna göra det står vi dock inför en ännu större utmaning än att öka läsarantalet; att få fler att ta en prenumeration.
På kort sikt – för att hitta nya läsare och skapa mervärde för våra redan befintliga läsare.
På överskådlig sikt – för att kunna ställa om affärsmodellen och parallelt med vår viktiga papperstidning inte tappa farten i den digitala omställning som hela samhället omfattas av.
På längre sikt – överlevnad. Kort och gott.
Men jag tror att Sändaren har framtiden för sig, inte minst på grund av att fler och fler upptäcker den och verkar tycka samma sak.
Därför har vi en tid haft en kampanj med vårt nya säljbolag Älska försäljning för att öka prenumerantstocken.
Den riktas dock i stort till våra befintliga prenumeranter.
Så till dig som uppskattar det vi gör – men ännu inte har en egen prenumeration – vi är tacksamma att ha dig som läsare, men vill du ha oss kvar på sikt behöver vi dig också i prenumerantstocken.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR