Diskussionen om Equmeniakyrkans framtid har fått bra fart i spalterna efter den enkät som först annonserades under kyrkokonferensen i Helsingborg.
Diakonin har lyfts fram, demokratin likaså. För att ta två viktiga exempel på frågor som får anses vara bärande att inte tappa.
Magnus Hagevi har på ledarplats framhållit ungas plats i kyrkan, jag själv har i en nätkommentar diskuterat det faktum att kyrkan som plats blir allt mindre viktig för de kommande generationerna. Och att vi därför måste ta höjd för att göra saker på nya sätt för att ta detta samfund in i framtiden.
Men det finns en sak i mixen som aldrig verkar förändras. Det enda sättet att verkligen nå människor, både gamla och nya med det budskap ett samfund som Equmeniakyrkan har – det är att berätta om det.
600 ungdomar kom till Equemniakyrkan i Alingsås
För några veckor sedan kom 600 ungdomar till Equmeniakyrkan i Alingsås för att lyssna till när Bets Azeffa pratade om sin väg från gängkriminalitet till Jesus.
Det är som att slå upp en sida ur EJ Ekmans något förskönande men ändå fortfarande klart läsvärda missionsepos över väckelsens framfart i begynnelsen, Inre misisonens historia.
Fast framskruvat en sådär 150 år då. Ändå är budskapet lika enkelt då som nu. Och egentligen det enda som de facto särskiljer en kyrklig rörelse från något annat i civilsamhället: Du kan möta Jesus och få ditt liv förvandlat.
Exakt samma grundbudskap
Som samfund har vi utvecklats sedan EJ Ekmans, som satt i Missionsförbundets första styrelse, dagar. Hans dåvarande sammanhang har i dag gått samman med de baptistiska och metodistiska stråken av väckelserörelserna med exakt samma grundbudskap.
I dag är Equmeniakyrkan en del av samhället på ett sätt som gett oss en mer självklar roll på många platser i landet. Vi är en etablerad samhällsaktör som ofta efterfrågas på olika sätt. Många av våra medlemmar är framgångsrika företagare, politiker och samhällsmedborgare.
Vi driver i dag fler frågor än bara den att berätta om Jesus. Men vi får aldrig tappa diskussionen om hur vi gör just det i vår tid.
En kyrkas framtid och hela existensberättigande är beroende av att kunna formulera detta budskap till sin samtid.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR