En del bevingade bibelord känns när man läser dem, rätt feltolkade.
Onani, exempelvis, hade ju en helt annat betydelse än att tonårsgeneration efter tonårsgeneration ska plågas av skuldkänslor.
Onan bröt mot sitt åtagande att ta hand om sin döde brors hustru. Ett i och för sig åldersstiget förfarande, men då ett föraktfullt och hårt slag mot den prövade änkan.
Och vad var det egentligen för hemskheter som pågick i Sodom och Gomorra. Sodomi, skulle någon säga och syfta på homosexualitet.
Någonting har länge skavt i mig kring det där. Att Gud skulle bestämma sig för att förstöra två städer på grund av att där fanns homosexualitet?
Sent omsider har det gått upp för mig att jag antagligen bara gjort den kopplingen på grund av att ordet sodomi och homosexualitet kommit att förknippas.
I ett försök att bli mer vän med de storslagna, och ibland svårförståeliga, historierna från Gamla Testamentet har jag tagit mig an berättelserna i ett försök att så förutsättningslöst som möjligt se vad de egentligen vill säga. Om sin samtid, anda och vad de säger oss idag.
När det gäller de bibliska berättelserna behöver vi inte vara ensamma i vår läsning. Tusentals människor har tänkt kring dem förut. Räcker inte fotnoterna till, finns en eon av volymer kring snart sagt varje enskild mening i Boken.
Med lite hjälp av sådana och en tids fundering har en ny bild av Sodoms syndfullhet tornat upp. En som bättre hjälpt mig att förstå vad sodomi egentligen är.
När de två änglarna (i skepnad av män) tagits emot av Abrahams brorson, Lot, kom stadens män – unga som gamla – till honom för att kunna våldta dem.
Varför? De kände inte ens männen. Men det var knappast för att de var desperat homosexuella utan för att de helt enkelt ville göra främlingarna illa. Utöva makt.
Är det närmaste vi kommer sodomi i Sverige alltså snarast något som när vi utvisar kristna afghaner till förföljelse och nöd, när vi egentligen borde ha gett dem husrum och skydd?
Bevare oss väl, i så fall.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR