När Medieakademin som drivs av bland annat Sändarens krönikör Emanuel Karlsten släpper sina siffror i ”Maktbarometern; vilka har störst digitalt inflytande?” är det alltid lika spännande att ta del av hur det ser ut med den andliga närvaron.
Eftersom stadens torg inte längre är arenan där människor främst rör sig, utan på dess nya digitala motsvarigheter kan det kanske också ge en hint av hur det andliga intresset är - och hur väl aktörerna på denna spelplan gör sina drag.
Redan för något år sedan skrev Karlsten själv en krönika på ämnet, där han undrade var kyrkorna håller hus i det digitala samtalet. Och vi skulle nog kunna återpublicera den även i år utan att behöva ändra alltför mycket.
I den lista som Medieakademin tagit fram till oss med de tio mest inflytelserika konton som faller in i kategorin andlighet finns bara sex som kan anses tydligt kristna.
Svenska Kyrkan är ohotad etta på denna lista, men det säger antagligen något att de på totallistan inte dyker upp förrän på plats 147. Visserligen nästan 100 placeringar före nästa konto på andliga listan (Sebastian Stakset). Men borde inte en organisation med runt sex miljoner medlemmar lyckas bättre?
Jag kastar inga sten i glashus. Varken vi eller något annan kristen medieaktör tar sig in på listan 10 andliga i topp, och därmed inte heller bland Sveriges 955 mest inflytelserika digitala konton. Inte heller ett enda samfund till.
På plats 955 (10) återfinns Filadelfiakyrkan i Stockholm, 823 (9) kontot Jesus idag och 799 (8) Hillsong Sverige. Bortsett från Runar Sögaard, 762 (6) lyckas nu inget mer konto med kristen touch ens kvala in på andliga listan.
Resterande andliga toppositioner utgörs istället av Pierre Hesselbrandt, LaxTon Ghost Sweden, Tvillingsjälar och Tidningen Nära. Alla konton som rör sig i en andlig inriktning mot spiritism, medium, new age och astrologi.
Så. Var är vi nånstans? Har vi fokuserat för mycket tid det senaste året med att blicka mot det analoga återöppnandet utan att förstå att det digitala samhället aldrig varit mer öppet? Låt oss börja med ett enkelt konstaterande; det råder en akut situation för samtliga svenska kristna sammanhang att ta tag i sina digitala strategier.
Här är hela topp tio-listan för andlighet (med siffran i totallistan i parentes):
1. Svenska Kyrkan (147)
2. Sebastian Stakset (240)
3. Pierre Hasselbrandt (262)
4. LaxTon Ghost (267)
5. Tvillingsjälar (641)
6. Runar Söögard (762)
7. Tidningen Nära (798)
8. Hillsong Sverige (799)
9. Jesus Idag (823)
10. Filadelfiakyrkan Stockholm (955)
Störst av alla vad gäller inflytand ei digitala kanaler är precis som förra året Joakim och Jonna Lundell. Bland politiska partier är SD högst placerade.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR