Robert Tjernberg, chefredaktör Sändaren
Publicistfrågor. Debatten kring Magnus Hagevis ledare i vecka 35, om generationsväxling, har varit. Eldig.
Därför vill jag redogöra för några saker kring hur Sändaren, och jag i egenskap av ansvarig utgivare, tänkt kring publiceringen. Det skriver Sändarens chefredaktör Robert Tjernberg.
Första reflektionen - Det kan tolkas som att texten ger uttryck för en sorts ålderism, när Hagevi redogör för åldersskillnaden på bland annat insändartexter för och emot Piensoho. Men hans intention är ju av vad jag kan se endast att ställa en analys för reflektion.
Formulerat annorlunda
Andra - Det kan tolkas som att texten ger uttryck för att skapa en geografisk konflikt där han skriver att fler "liberalteologiska" tendenser finns i Stockholmsområdet. Här kunde formuleringen varit annorlunda. Men den delen av texten bygger på hur kritiken mot Niklas Piensoho formulerades, och varifrån den kom.
Vad menas med evangelisk?
Tredje - Så vad menar han då med liberalteologiska tendenser och evangelisk? I ledaren förklarar han det med att "Evangelisk teologi vill sätta Jesus i centrum genom att betona hans offer på korset, en personlig relation med Jesus, vägledning i Bibeln och evangelisation prioriterar en mer liberalteologisk inriktning detta i mindre utsträckning."
När detta försvinner kan alltså de liberalteologiska tendenserna öka. Sedan hänvisar han till att forskning i området tyder på att denna typ av evangelisk teologi är en viktig faktor för församlingstillväxt.
Av vad jag kan läsa görs ingen gradering av bättre eller sämre kristna.
Åtskillnad i teologi?
Men ställs Piensohos teologi mot Karin Wiborns i ledaren? Att det blir fokus på Piensoho i texten ser jag som ett uttryck för att det inte blev någon debatt kring valet av Karin, eller hennes teologi, på kyrkokonferensen. Alla verkar vara överens om att den kraften behövs.
Vi kan starta om
Nu har debatten liknat ett ställningskrig mellan olika grupperingar, men det finns alltid chans att börja om på ny kula. Min syn på texten är att den kan inbjuda till ett samtal om vad det betyder att en majoritet, men inte alla, verkar vilja se Equmeniakyrkan gå i en mer evangelisk inriktning.
Hur bygger vi då en gemensam Equmeniakyrka som både är centrerad kring Jesus och låter människan få rejält med plats?
Låt samtalet börja. Om.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR