Tack för dina synpunkter, Staffan. Vi håller med dig om att diskussionen ibland förenklas och du har rätt i att kyrkors traditionella hållning i fråga om äktenskap och hbtq är avvisande till samkönade äktenskap. Utifrån det vill vi nu försöka svara på dina egentliga frågor och eller påståenden.
Du påstår att Sändaren driver en opinionsdriven journalistik. Där är svaret nej. Ett tecken på att det inte är så är att vi ungefär lika ofta får kritik för att vi är för ”konservativa” som för ”liberala”. Vi följer här vårt uppdrag att rapportera om det som händer i församlingar i allmänhet och Equmeniakyrkan i synnerhet runtom i landet och vidareförmedlar detta. Vår illa dolda agenda är alltså denna enda – att upplysa våra läsare om vad som är aktuellt och vilka diskussioner som äger rum i landet.
Uppvärdera äktenskapet
Vi har tagit ställning för att uppvärdera äktenskapet. Vi vill att älskande par gifter sig med varandra för att få en livslång parrelation där deras kärlek bevaras, fördjupas och utvecklas i trohet mot varandra och får växa genom åren. Detta har lett till att vi landat i att det också inkluderar samkönade äktenskap. Detta synsätt förstärker det kristna äktenskapet eftersom fler kan ta del av det. Att nu påstå att samkönade äktenskap därför innebär ett stöd för alla varianter av sexuella relationer och att dessa också ska vigas är ett vanligt trick i debatten (liksom att ogint övertolka ett korrekturfel).
Sexuellt utnyttjande
Vår intention är alltså att förstärka det kristna äktenskapet. Bibelns avståndstagande från sexuella relationer menar vi rör sexuella trakasserier, utnyttjande, förnedring, kränkningar, hot, våld och promiskuitet. Dessa avståndstaganden gäller inte bara homosexualitet, utan även i heterosexuall kontext. Därför tar vi starkt avstånd från sexuellt utnyttjande, men också polyamorösa äktenskap.
Vad gäller samkönade äktenskap sker diskussioner i kyrkor och församlingar. Det är bra och det ska respekteras. Vi tror att när vi tillsammans under Andens ledning arbetar med bibelordet kommer resultat nås. Ibland behöver man också ändra sig.
Intern sekularingsering
Vi vill påstå att intern sekularisering kommer i olika skepnader. En är Staffan Werme själv inne på - Kristna och kyrkliga ledare som inte ser att relationen med Jesus är avgörande, inte predikar betydelsen av att följa honom eller tycker att Bibeln (inte) är viktig. I stället färgas man av det sekulära eller det som inte är kristet, det har hänt i alla tider. Men det finns även en annan form av intern sekularisering som inte minst rör vårt förhållande till det som står i Bibeln.
Denna form av intern sekularisering, som bland annat finns bland kraftigt bokstavstroende, är att vi slutat att under Andens ledning arbeta med Bibeln utan tror att det vi en gång hört eller tolkningar vi en gång gjort var de rätta och att vårt arbete med Ordet därmed är avslutat. Då är risken att Ordet inte längre lever i våra liv och inte leder oss i vår tro. I stället bör kristna aldrig avsluta sitt arbete med att förstå bibelordet.
Vi tror att Guds inkarnation till människa, Jesus lidande, död och uppståndelse förändrar villkoren för kärleken, alla människor och för hela världen. Det är med de glasögonen såväl gamla som nya testamentet bör läsas under Andens ledning. Detta arbete bör aldrig avslutas utan vara en del av en levande tro.
Magnus Hagevi & Robert Tjernberg
LÄGG TILL NY KOMMENTAR