Det fåtal bibeltexter som nämner samkönat sex har historiskt bara tolkats i ljuset av traditionen. När fler teologer i dag närmar sig bibeltexterna också i ljuset av vetenskap och mötet med människor sker en förändring.
Spelar det roll att det först på 1860-talet blev vetenskapligt fastställt att människor har olika sexuell läggning när vi läser flertusenåriga texter? Spelar det roll att vi i dag vet att homosexuell läggning inte är ett val? Spelar det roll att det visat sig att sexuell läggning i princip inte går att förändra? Spelar det roll att vi hör allt fler berättelse om troende hbtq-personer som vuxit upp i kyrkan och från tidig ålder i tysthet levt med skam och självhat? Spelar det roll att dessa personer i sina kyrkor lärt sig att det är okej för pastorer att säga att de är en cancersvulst på samhällskroppen?
Behöver förändras
Högljudda röster uttrycker nu oro för att kyrkan håller på att ändra hållning i en fråga som varit självklar i 2 000 år. Andra av oss funderar om det inte finns något i frikyrkans teologi och praktik som är osunt och behöver förändras.
När unga, helöverlåtna troende som tillhör sexuella minoriteter berättar hur de lever med skam och självhat trots att de fullt ut anammat frikyrkans lära och liv måste det vara något som är fel. Berättelserna om de misslyckade försöken att få en annan sexuell läggning med hjälp av förbön, terapi och andra metoder är hjärtskärande. När vi hör berättelserna om hur de sedan bemötts i kyrkan när de ärligt berättat om sin sexuella läggning förstärks känslan av att något är allvarligt fel.
Strider mot Bibelns etiska undevisning
Det är min övertygelse att frikyrkans behandling (mobbning, utfrysning, skambeläggande) av en sexuell minoritet behöver ändras. Den strider mot Bibelns etiska undervisning. Kyrkans kallelse är att skydda de utsatta och bygga broar mellan människor. Den uppmaningen löper som en röd tråd genom hela Bibeln. En människa vars sexualitet avviker från normen är utsatt, vilket innebär att kyrkan har en särskild förpliktelse mot henne.
Varför ska inte frikyrkan behandla hbtq-personer som andra troende? Varför ska frikyrkan vara en plats där de tvingas till skam och psykisk ohälsa alternativt leva ett dubbelliv och förneka sin personlighet?
Testa läror som gör gudomligt anspråk
För oss som är bibeltroende handlar denna fråga inte om att kasta Jesu och apostlarnas undervisning i dessa frågor över ända. Tvärtom. Jesus förklarade hur man kan testa läror som gör gudomligt anspråk. Han sa: Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. En viktig fråga blir därför: Bär läran ”hbtq-personer kan inte accepteras i Guds församling” god frukt?
Att vara homosexuell är i sig inte en moralisk fallenhet. Det är en variation i skapelsen. Dessa personer är skapade av Gud och älskade precis som de är.
Per-Olof Eurell
- Tidigare med i ledningen i den pingstförsamling som 2005 tog initiativ till ett fackeltåg i Stockhom till försvar för Åke Green, som dömts för hets mot folkgrupp efter att ha predikat att homosexualitet är en cancersvultst på samhällskroppen.
- Tidigare styrelseledamot och ordförande i Världen Idag, en kristen dagstidning som starkt ifrågasatt HBQT-rörelsen.
- Författare till Verkligheten korrigerar - en bok om homosexualitet i ljuset av av Bibeln, historien och mötet med människor (Shiloh Förlag)
LÄGG TILL NY KOMMENTAR