I söndags (söndagen före pingst) lyssnade jag i kyrkan till den gammaltestamentliga texten ur Femte Moseboken: ”Var tapper och stark! Ty du ska föra folket in i det land som Herren med ed lovade deras fäder att ge dem och du ska göra det till din egendom. Herren skall själv gå före dig.” Strax innan står det ”Herren er Gud ska gå först och krossa folken…”
Det är väl ungefär så som Rysslands president Vladimir Putin och patriarken i Moskva Kirill tänker.
Jag inser att många innehållsrika och vackra texter i evangelieboken är tagna ur ett sammanhang av våld och krig men som ändå kan fungera i ett nytt sammanhang. I slutet av Jesajaboken finns sådana exempel men där är orden riktade till ett folk som drivits i exil medan den ovan citerade texten däremot är en uppmaning till att med våld inta ett annat land.
Synen på krig och våld förändrades
Jag tror (men vet inte säkert) att synen på krig och våld förändrades runt tiden för profeten Elia som insåg att Gud inte längre skulle åstadkomma förändring genom storm, jordbävning och eld utan genom vapenlösa profeters ord (Första kungaboken 19:11-13).
Röd tråd genom Bibeln
Den tanken går som en röd tråd genom Bibeln och historien och det är i denna röda tråd vi kan finna texter som är hoppfulla och utmanande i vår tid. Det är en selektiv läsning som är nödvändig i en tid då Bibelns innehåll är okänt för de flesta.
På ledarplats i Sändaren 22 skriver Robert Tjernberg att vi borde läsa bibeln som en journalist. Bra idé och i ledarartikeln citeras Waldenström. Även han läste bibeln selektivt fast han kanske inte visste det.
Efter läsningen i söndags sa församlingen Så lyder Herrens ord, Gud vi tackar dig.
Åke Jonsson
LÄGG TILL NY KOMMENTAR