På Alla hjärtans dag 1995 förrättade jag ett partnerskap mellan två samkönade unga och mycket nervösa personer, något som då hade varit lagligt sedan en och en halv månad tillbaka.
Dessa två unga vuxna blev på något sätt genom den formella ceremonin upprättade av det svenska samhället, ”free at last”.
För mig som officiant, utsedd av den svenska regeringen, var det en stark upplevelse, fem minuter av mitt liv, en kort stund av intensiv koncentration och tacksamhet. Att möta parets blickar och känslor var nästan som att se in i ”evigheten”, en stund av äkthet, eller helighet om man så vill. Detta hade jag aldrig tidigare mött så tydligt inom kyrkan. Och jag gick vidare med delvis ett nytt inre perspektiv. På dagen 25 år senare deltog jag och min hustru på deras jubileum som sammanvigda under ett kvartssekel.
Dåtidens filosofier
Jag insåg tidigt att tron innebär att exponera sig mot nya tankar. Nya Testamentet är fullt av dåtidens filosofier på modet liksom av astrologi, nummermagi och tron att kosmos, med sin olika fiktiva nivåer, var befolkade av olika andeväsenden, änglar och halvgudar, allt vilket de flesta i dag är helt främmande inför.
Även jesusberättelserna lånar sina viktiga bilder från sin samtids olika föreställningsvärldar och mytologier (jungfrufödslar, mirakel, förlossare för världen synder, himmelsfärder, uppståndelse från de döda, löfte om evigt liv och mycket mer). Tanken på en slutlig dom (himmel och helvete) importerades ett par hundra år före Jesu födelse från religioner i nutidens Iran. Allt detta är fullt normalt och inget konstigt.
Farlig väg att beträda
Tanken att jag kan konstruera och leva mitt liv enkom utifrån texter från en viss tid insåg jag snabbt var en farlig väg att beträda, inte minst därför att även heliga texter lätt blir ett skydd från att ta personligt ansvar för konsekvenserna av mitt liv just här och nu.
Att enskilda människor gör egna tolkningar av Bibeln är en tämligen ny företeelse under den kristna trons långa historia. En mer beprövad och träffsäker metod är nog att fråga sig hur man själv skulle vilja bli behandlad i den situation man bedömer, till exempel om andra människors sexuella läggning.
Rimligt anständighetskrav
Om vi talar om andra människors värde och liv måste vi i första hand lyssna på dem och låta dessa berätta om sina förhållande och de svårigheter, fördomar och okunskap de möter. Detta är ett rimligt anständighetskrav. Var aldrig den som kastar den första stenen.
Förmågan att förstå sin samtid är för mig helt avgörande för trons fortlevnad. Det förstod väckelsens folk för 150 år sedan. De gjorde därför sin samtid till sin egen arena. Men i dag ser arenan ofta helt annorlunda ut. Den franska teologen och filosofen Stanislas Breton har sagt att den ”autentiska kristendomen ligger inte bakom oss, den finns framför oss.” Det låter hoppfullt!
Staffan Sandin
LÄGG TILL NY KOMMENTAR