Demonstration mot koranbränning i Stockholm. Foto: TT
Extremister och personer med fördomar finns i alla samhällen och det svenska är inte heller fri från dessa företeelser. Sverige är ett fritt land och att bränna Koranen är ett sätt för dessa extremister att framföra sina åsikter och att dra uppmärksamhet till sin agenda, men detta är inte representativt för det svenska folket eller dess regering.
En Koran brändes i Sverige framför en moské i Stockholm under den islamiska offerhögtiden Eid al-Adha den 28 juni 2023. Samma företeelse inträffade tidigare i såväl Malmö som Stockholm och även då med starka reaktioner från den muslimska världen. Myndigheter från Irak, Förenade Arabemiraten, Pakistan och Marocko kallade till sig representanter från Sveriges ambassader för att protestera mot att den heliga Koranen bränts. Detta föranledde ett akut möte vid OIC (Organisation of Islamic Cooperation), en Organisation med 57 muslimska stater. Noterbart är att svenska muslimer valde att inte officiellt ställa sig bakom fördömandet av att Koranen skändades. Trots att detta är en bok som muslimer inte bara anser vara helig utan något de håller dyrare än deras liv.
Vid ett tidigare protestmöte, som hölls på Sergels torg i centrala Stockholm, blev jag inbjuden att tala. Jag hade låtit trycka upp huvudpunkterna av mitt tal på ett plakat, som hölls upp över mitt huvud av en ung muslim under mitt korta anförande.
Jag valde att dela ungefär samma huvudpunkter den 9 juli 2023, under en direktsänd Tv-intervju på Newcastle TV Network i Storbritannien. Intervjun kan fortfarande ses på Youtube. https://us06web.zoom.us/j/6575726235?pwd=WjdmUjdUd2lEYVFxTm9ISjU2eWVIdz09
Hög utbilda svenska vänner som är insatta i frågan uppmanade mig att dela med mig av mina åsikter på svenska och här följer några huvudpunkter:
Extremister och personer med fördomar finns i alla samhällen och det svenska är inte heller fri från dessa företeelser. Sverige är ett fritt land och att bränna Koranen är ett sätt för dessa extremister att framföra sina åsikter och att dra uppmärksamhet till sin agenda, men detta är inte representativt för det svenska folket eller dess regering. Den svenska regeringen anser att en sådan akt är en förolämpande handling som sårar muslimers känslor. Muslimer åtnjuter samma rättigheter som andra svenska medborgare, avsett tro eller åsikter. Under rådande lagstiftning för yttrandefrihet har en svensk domstol tillåtit att polisen ge tillstånd för att bränna Koranen.
Vi behöver sätta oss in i den bakomliggande orsaken till islamvärldens starka reaktioner över en Koranbränning. Koranen anses vara en unik bok, som motsäger tidigare skrifter (som Bibeln), som anses vara förändrade och delvis förvanskade. Detta har påståtts vara orsak till våld och militant jihad mot icke troende och mot all form av kritik mot Koranen som bok och företeelse. Denna ståndpunkt anses därmed oförenlig med västerländsk yttrandefrihet.
Det behöver sägas att om någon vill kritisera Koranen borde man först undersöka innehållet på ett noggrant sätt och om någon finner orsak till kritik så borde den framföras med förnuft och respektfullt samtal, som Koranen också säger: ”KALLA [människorna, Muhammad] med kloka och goda ord att följa din Herres väg, och lägg fram argumenten på ett måttfullt och försynt sätt” (Koranen 16:125, Al-Nahl).
I Koranen läser vi;
”Vad de säger till dig [Muhammad] är ingenting annat än det som har sagts till de profeter som gick före dig” (Koranen 41:43, Fussilat) och dessutom ”[Allt] detta har helt visst redan [sagts] i de tidigare uppenbarelserna” (Koranen 87:18, A’la). Det är verkligen sant att Koranen inryms i de tidigare skrifterna. Enligt före detta professorn Sultan Mohammad Paul, som undervisade arabiska vid ett kristet college i Lahore, Pakistan, är Koranen på ett sätt också ”vår Koran” (Torah ZA boor Sahaf & Injeel or Gospel). Jag visade den boken under tevesändningen i England.
Koranen bekräftar tidigare uppenbarelser, det vill säga Bibeln: ”När de får ta emot en [ny] uppenbarelse från Gud som bekräftar de [sanningar] som [redan] är i deras hand” (Koranen 2:89, Al-Baqarah).
Namnet Jesus, Marias son (Isa Ibn Maryam) är omnämnt 25 gånger i Koranen. Dessutom finns inte mindre än 85 hänvisningar till Jesus. Det finns en hel sura i Koranen som berör Jesus och hans mor Maria (Maryam). Sådana beröringspunkter måste betonas så att vi kan skapa en dialog och en förståelse mellan det folk som följer Koranen och Bokens folk det vill säga Bibelns folk.
Koranen inbjuder Bokens folk till samtal: ”Säg: Efterföljare av äldre tiders uppenbarelser! Låt oss samlas kring en regel, gemensam för oss och för er” (Koranen 3:64, Al-’Imran). Jesus sa också ”Den som inte är emot er, han är för er” (Lukasevangeliet 9:50). Abraham bad för sin son Ismael: ”Måtte Ismael få leva i ditt hägn!” (1 Mosebok 17:18), varpå Gud lovade att välsigna honom. Vi läser också i Koranen: ”Ni har er tro - och jag har min tro!” (Koranen 109:6, Al-Kafirun).
Låt oss leva i harmoni och kärlek. Lämna all vandalism. Använda inte militanta Käftat , V i bör inte använda militära muskler eller andra FYSISKA påfrestningar påtvinga dina politiska eller religiösa ståndpunkter med fysiskt våld. Låt oss i stället använda argumentens inneboende kraft, åsikt eller ditt sätt att leva på någon individ eller land
” Gud sade i Bibeln: Låt oss Resonera med varandra, (Jesaja 1:18). Vi kan leva i fred och komma överens om att vi har olika uppfattningar men på ett vänligt sätt med kärlek och nåd.
”Nåd och frid åt er i rikaste mått” (Första Petrusbrevet 1:2)
Fred vare den som följer vägledningen ( Sura Ta Ha)
LÄGG TILL NY KOMMENTAR