Vaccinbevis. Införande av vaccinpass innebär ”spiken i kistan för det liberala samhället så som vi känner det”, skriver 1 900 brittiska präster och pastorer i ett öppet brev till premiärminister Boris Johnson med anledning av införandet av vaccinationsbevis. Om detta skriver Joakim Hagerius i veckans Perspektiv.
Också Sveriges kristna råd(SKR) har reagerat starkt på en möjlig utveckling mot att det skulle bli obligatoriskt med vaccinationsbevis för gudstjänstfirare eftersom det skulle innebära en begränsning av den grundlagsskyddade religionsfriheten.
Det är allvarliga invändningar från kyrkornas företrädare.
Den 1 december införs nya restriktioner för att förhindra ökad smittspridning. När fler än hundra människor samlas gäller att vaccinationsbevis måste uppvisas, eller att det ska finnas anvisade sittplatser med en meter i varje riktning till nästa sällskap. När Equmeniakyrkan nu ger vägledning till de församlingar som samlar fler än hundra personer till gudstjänst, är vårt råd att om möjligt undvika krav på uppvisande av vaccinationsbevis.
Vår rekommendation ska inte tolkas som att Equmeniakyrkan på något vis är motståndare till vaccin. Tvärtom uppmuntrar vi alla som har möjlighet att vaccinera sig att göra det. Det är ett ansvarsfullt sätt att skydda både sig själv och andra. Equmeniakyrkan har genom hela pandemin tagit ett stort ansvar och ställt om vår verksamhet, samt bistått myndigheternas informationsspridning inför de stora religiösa högtiderna. Detta är ett ansvar vi fortsätter att bära.
Denna generella vägledning från Equmeniakyrkan fråntar inte den enskilda församlingens ansvar att göra en avvägd bedömning. Hundra personer utgör ingen magisk gräns för antalet besökare. Att samlas färre än så men i ett litet rum kan vara nog så oansvarigt. Och det är fortsatt lika viktigt att sörja för god handhygien och en ansvarsfull logistik när vi möts.
Det kan dock finnas tillfällen då det är fullt rimligt att använda vaccinbevis, till exempel vid en konsert. Den mötesfrihet som skyddar kultur- och idrottsevenemang kan nämligen inskränkas om det medför fara för allmän hälsa, som vid en pandemi. Men med religionsfriheten är det annorlunda. Det är den enda grundlagsskyddade rättigheten som är oinskränkt. Nu finns en befogad irritation bland kyrkorna över att staten inte särskilt adresserar inskränkningarna av religionsfriheten. Det tycks som att kyrkorna åker med i helheten av förbud och själva får jaga besked för att få veta exakt vad som gäller.
Den kristna gudstjänsten är annorlunda och kan inte helt likställas med andra publika händelser. Ingen får utestängas från möjligheten att höra evangeliets förkunnelse och erfara dess gestaltning i gemenskapen kring bordet som står dukat med bröd och vin. Inte ens den som inte vill eller kan ta emot vaccin. Detta är en konkret konsekvens av religionsfriheten. Vi vill därför undvika en situation där det uppfattas som att staten avkräver gudstjänstbesökare identitetshandlingar och hälsoinformation.
Ingen vet om vi får leva med covid-19 i flera decennier. Det gör att inskränkning av våra grundlagsskyddade rättigheter som utmålas som tillfälliga förändringar, behöver ske varsamt och proportionerligt. Därför är det nödvändigt att SKR står upp för religionsfriheten som de gör, och beskriver de negativa konsekvenser som dessa inskränkningar innebär.
Detta i synnerhet i en tid då vi behöver främja den demokratiska utvecklingen.
Joakim Hagerius, biträdande kyrkoledare i Equmeniakyrkan
joakim.hagerius@equmeniakyrkan.se
Den kristna gudstjänsten är annorlunda och kan inte helt likställas med andra publika händelser.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR