Det är en sak att å ena sidan tro eller inte tro på innehållet i en bok, men det är något helt annat att bränna eller spotta på boken. Det är precis vad som hände i slutet av augusti i Malmö och Oslo, när några medlemmar ur ett extremt högerparti utförde denna handling.
De brände Koranen som är en helig bok för 1,8 miljarder muslimer i världen. Att vanhelga Koranen innebär för mig att man i västvärlden saknar förståelse för bokens innehåll. I denna korta artikel kommer jag att lyfta fram en sådan punkt.
För en del personer framstår Koranen som ”en märklig bok med irrläror” (Gud förbjude att jag ger ett citat), en bok som saknar samband med tidigare uppenbarelser som gavs till judar och kristna, men sanningen är den motsatta. Själva Koranen vittnar att: “MAA YUQALU LAKA ILLA MA QAD QIILA LIRUSUL MIN QABLIK”
(”Vad de säger till dig [Muhammad] är ingenting annat än det som har sagts till de profeter som gick före dig.” Sura 41:43, Al-Fussilat). Den som läser Koranen kan inte undgå att lägga märke till att den nämner de judiska och kristna skrifterna inte mindre än 130 gånger. Koranen kallar Bibeln ”KALAAM ALLAH” (”Guds ord”, Sura 2:75, Al-Baqarah) och Guds ord något som inte kan förändras.
En som slogs av likheterna mellan Bibeln och Koranen var den välkände kristne forskaren SM Paul. Han var professor i arabiska vid Forman College i Lahore, Pakistan. Han skrev boken ”Hamara Quran” (vår Koran). Han sa att kristna och judar kan göra anspråk på att Koranen är ”vår Koran”.
Det är hög tid för oss alla och särskilt för ”Bokens folk” (judar och kristna i Koranen) att förstå de gemensamma samband som ändå finns med muslimer, något som skymtar fram på Koranens sidor. Dessa samband kan också ses i profeten Muhammeds (Frid Vare Över Honom) sunnah (hans sätt att praktisera islam). Enligt Musnad Ahmad bin Hanbal sa Muhammed: ”ANA OWAL AL-NASA BEI EISA IBNE MARYAM” (Jag står närmast Jesus, Marias son).
Låt oss förorda sådana relationer mellan Bokens folk och de som följer islam. Låt oss läsa och förstå varandras heliga skrifter istället för att bränna och bespotta dem. Annars reduceras vi till personer som är både inskränkta och intoleranta och vad har vi då för budskap att förmedla?
Emmanuel Luther Ratiq, rmedla
M.A. Islamic Studies, journalist, author Founder of the Common Ground between The People of the Book & The Followers of I slam
översättning: Lars Mörling
LÄGG TILL NY KOMMENTAR